Scriptieprijs voor Maud van de Mosselaar

Waardevolle bijdrage aan dagelijkse retailpraktijk

05 februari 2020

De nominatie voor de Vedis Retail Scriptieprijs 2019/2020 heeft voor Maud van de Mosselaar een aansprekend resultaat opgeleverd. Op de nieuwjaarsbijeenkomst van Vedis, een organisatie die zich inzet voor retailinnovatie, op dinsdag 21 januari 2020 maakte de jury bekend dat van de drie genomineerde scripties ‘Changing Mindsets – Museums a an Inspiration for Fashion Retailers to adopt a purpose driven mindset’ als winnaar is bekroond. Aan de prijs is een geldbedrag van € 3.000,- verbonden. Maud schreef haar afstudeerscriptie als afronding van de master Strategic Product Design aan de TU Delft en verrichtte haar onderzoek bij het Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam.

De jury, onder voorzitterschap van professor Kitty Koelemeijer van Nijenrode Business University, was unaniem in haar besluit. Ze waardeerde de innovatieve en creatieve wijze waarop Maud van de Mosselaar een probleem aanpakt dat steeds meer leeft in de Nederlandse retail.

Maud's thesis geeft een antwoord op de vraag: vanuit welke betekenis ga je een relatie met je klanten aan en geef je die aan hen door? Ze ontwikkelde daartoe een strategisch model dat als basis kan dienen voor retailers in hun zoektocht naar het creëren van onderscheid door beleving. Daarvoor zocht ze inspiratie bij musea.

Volgens de jury zet Maud in haar masterthesis een heldere structuur neer en behandelt ze het thema helder en volledig. Bovendien is de benadering die zij in haar scriptie ontwikkeld zeer bruikbaar voor retailers en levert daarmee een waardevolle bijdrage aan de dagelijkse retailpraktijk en aan innovatie in de Nederlandse retail, aldus de jury. Ook wijst de jury op de bijzondere vormgeving van de scriptie.

Maud van de Mosselaar is sinds juli 2019 als onderzoeker werkzaam bij Creating 010 en leverde een belangrijke bijdrage aan Lab Fygital en het onderzoek naar 5 Jaar BIZ. In 2020 richt ze zich onder meer op onderzoek naar de relatie Retail en Cultuur en de verdere uitwerking van het door haar ontwikkelde purpose paradigm.