Hogeschool Rotterdam organiseert de zevende editie van International Internet of Things Days Rotterdam op 9 en 10 april

Exploratie, onderzoek en debat over de impact van Internet of Things op ons dagelijks leven

23 maart 2018

Op 9 en 10 april organiseert Kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam wederom een tweedaags seminar en een hackathon tijdens de zevende Rotterdamse editie van de International Internet of Things Days. Het programma is gericht op ondernemers, beleidsmakers, experts, onderzoekers, docenten en studenten. Het ‘internet der dingen’ verbindt niet alleen mensen, maar ook apparaten, voertuigen en andere items met elkaar via elektronica, software en sensoren. Zij maken verbinding met elkaar en kunnen gegevens uitwisselen. Het Internet of Things (IoT) maakt innovatie mogelijk, maar vraagt ook om onderzoek en debat.

Programma maandag 9 april

International Internet of Things Days Rotterdam wordt op maandag 9 april op de Wijnhaven geopend door een keynote van Mark Neerincx over het verbeteren van de gezondheidszorg door de inzet van onder andere robotica. Daarna is er keuze uit twee thema’s. Humanizing IoT: creative intelligent and affective technologies gaat in op de interactie en samenwerking tussen objecten en mensen, onder andere in de zorg, in management en in content creatie. Inhoudelijke bijdragen worden verzorgd door Ben Burtenshaw (Universiteit van Antwerpen) en Frank Smit (OBI4wan). Ook verzorgen OK GO, Semlab en Hogeschool Rotterdam workshops. Op maandagmiddag neemt People Make Cities de impact van IoT op het dagelijks leven in de stedelijke leefomgeving onder de loep. Tijdens dit programmaonderdeel presenteert Creating010 de IoT-mogelijkheden voor smart citizenship.

Programma dinsdag 10 april

Dinsdag 10 april vindt in het Innovation Dock op het RDM terrein de Hackathon Citythings plaats, in samenwerking met ThingsCon. Tijdens deze hackathon staat de relatie tussen de burger en de open gegevens van de stad centraal en kijken we naar de toekomst: waar dingen in de stad intelligenter en autonomer worden en de relatie tussen inwoner en stad verandert. Deelnemers maken in 10 uur tijd hun eigen ‘citything’. Gelijktijdig vindt in het naastgelegen Droogdokgebouw het derde thema Privacy & Security plaats waar deelnemers en sprekers met elkaar in debat gaan over diverse aspecten van dit thema in relatie tot IoT. Het thema wordt geopend door Pieter de Groot (Ministerie van Veiligheid en Justitie) waarna workshops en lezingen volgen van onder andere Erasmus MC, Thales Naval Netherlands, UTwente en kenniscentrum Creating010. In de middag is Innovation of Things: how disruptive is IoT? geprogrammeerd waarin ingezoomd wordt op onder andere de snelheid waarmee IoT zich ontwikkelt en welke impact dat heeft op bestaande systemen en mensen. Ben van Lier (Centric) leidt het thema in met een lezing over de ‘Fourth Industrial Revolution’. Daarna volgen inhoudelijke bijdragen van TWTG, IoT Academy, Kenniscentrum Business Innovation en In4Art. Internet of Things Rotterdam wordt afgesloten met de Hackathon Citythings pitches, een netwerkborrel en uitreiking van beste ‘citything’ concept.

Op iotrotterdam.nl vindt u het volledige programma en kunt u zich gratis aanmelden voor de diverse programmaonderdelen.

International Internet of Things Days Rotterdam vindt plaats op maandag 9 april aan Wijnhaven 107 en op dinsdag 10 april op Heijplaatstraat 23. Internet of Things Days is een productie van Kenniscentrum Creating010 van Hogeschool Rotterdam (creating010.hr.nl) in samenwerking met Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, het RDM Centre of Expertise en de Willem de Kooning Academie.