Influencer marketing & retail: learnings van de nano-influencer

24 juli 2018

Influencer marketing werkt. Zo zou influencer marketing een elf keer hogere ROI genereren dan een andere digitale campagne. Momenteel zien we een opvallende verschuiving binnen dit veld, van macro- en micro-influencers naar nano-influencers. Dit zijn personen die zichzelf helemaal niet als influencer beschouwen, maar dit wel degelijk zijn! Wij doen onderzoek naar hoe influencer marketing meerwaarde creëert, en delen in dit artikel onze learnings in het algemeen en specifiek voor de mkb-retailer.

In ons vorige artikel gaven wij een how-to voor het inschakelen van socialmedia-influencers. In dit artikel bieden we aan de hand van 3 cases een overzicht van hoe retailers kunnen leren van nano-influencers. En hoe zij deze learnings succesvol kunnen inzetten binnen hun eigen contentstrategie.

Met een contentanalyse, literatuuronderzoek en interviews met verschillende retailers, zijn inzichten verzameld om antwoord te geven op de vraag hoe retailers de principes van influencer marketing kunnen benutten binnen hun bestaande communicatie. Deze uitkomsten zijn onderdeel van het tweejarig onderzoeksproject Retailinnovatie in Rotterdam.

Macro-influencers en de voordelen van micro-influencers

Influencer marketing heeft zich de afgelopen jaren bewezen als effectieve manier om online je klant op een persoonlijke manier aan te spreken. Het succes hiervan werd voorheen voornamelijk uitgedrukt in het aantal volgers en/of abonnees van de socialmedia-influencer. Merken leken waarde vooral te bepalen aan de hand van bereik.

De focus lag op macro-influencers. Dit zijn influencers met honderdduizenden of miljoenen volgers over verschillende social platformen. Macro-influencers geven merken de kans een enorm publiek te bereiken en kunnen veel zichtbaarheid en bewustzijn rond een merk creƫren.

Lees verder op Frankwatching

Iris Withuis en Marije Brom voor het project Retailinnovatie van Creating 010 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.