Impressie: Dag van Praktijkgericht onderzoek 2017

Next Professionals, Smart and Inclusive City Rotterdam 2030

04 oktober 2017

Hoe ziet de arbeidsmarkt er in 2030 uit? Welke beroepen ontstaan, veranderen of verdwijnen er? Welke talenten zijn er nodig en hoe verankeren we onze disruptief veranderende samenleving in ons onderwijs? Op donderdag 21 september organiseerde Creating 010 samen met de andere kenniscentra van Hogeschool Rotterdam de Dag van Praktijkgericht Onderzoek, getiteld Next Professionals, Smart and Inclusive City Rotterdam 2030.

Gespreksleider Geert Maarse opent met een kort interview met Paul Rutten, gastheer van de dag en programmadirecteur van Creating 010. Waarom is voor Next Professionals als thema gekozen voor de Dag van Praktijkgericht Onderzoek. Rutten wil gezamenlijk tot antwoorden komen op de maatschappelijke vragen die op ons af komen; nadenken over de professionals die we in de toekomst willen afleveren en het onderwijs inrichten op wat de toekomst gaat brengen in plaats van reproduceren wat we vanuit het verleden al weten.
Dat vraagt om verdere integratie van onderwijs, onderzoek en maatschappelijke praktijk - die op veel plekken al tot stand komt - en om contextrijke leeromgevingen. Want studenten leren beter door met de praktijk te interacteren, zoals per definitie al gebeurt in de Centres of Expertise van HR.

Programma

12:45 – 12:50  Randstad News, een voorproefje van een nieuwsuitzending van de toekomst
12:50 – 13:00  interviews door dagvoorzitter Geert Maarse met Paul Rutten (programmadirecteur Creating 010) en Angelien Sanderman (College van Bestuur, Hogeschool Rotterdam)
13:00 – 13:45  lezing Jan Jongert, Superuse Studios
14:00 – 15:30  12 workshops
16:00 – 17:00  panelgesprek met Hans Beekman, (programmadirecteur Metropoolregio Rotterdam Den Haag Roadmap Next Economy), Angelien Sanderman, Rob Ketelaar (directeur Instituut voor Financieel Management) en Peter Troxler (lector Revolutie van de Maakindustrie, Kenniscentrum Creating 010 en Kenniscentrum Duurzame HavenStad), gevolgd door discussie met het publiek.

Angelien Sanderman, gastvrouw van de middag en collegelid van HR, constateert dat onderwijs en onderzoek op veel plaatsen al met elkaar worden verbonden. Met en zonder succes, soms nog piepend en krakend. In 2030 zal de integratie automatisch en soepel moeten gaan. Sanderman wil de discussie over next professionals dan ook verder op gang helpen en intensiveren. Ze wil zorgen dat docenten en onderzoekers elkaar veelvuldig weten te vinden, elkaar weten te inspireren en echt samen gaan nadenken hoe ze de veranderingen gaan aanpakken.

Ter inspiratie hield Jan Jongert een keynote speech over Blue Economy in zijn praktijk. Hij is een van de oprichters van Superuse Studios (1997), dat internationaal bekend staat om innovatieve ontwerpbenaderingen, open source-methoden en tools voor communities of practice. Als pionier in hergebruik heeft Superuse Studios ervaren dat het zich steeds meer op andere gebieden moet bewegen om te kunnen werken zoals ze willen. We zijn onder andere handelaar in restmaterialen uit de staalindustrie geworden, vertelt Jongert, en tussenhandelaar van allerlei andere materialen. We hebben daarom ook een digitaal platform ontwikkeld waarop het restmateriaal te zien is en waar anderen het kunnen kopen.

Klik op onderstaande koppeling om de rest van de impressie van deze dag te bekijken.