Vurige versjes en stalk talk

Rotterdam Govjam 2019

08 november 2019

Kenniscentrum Creating 010 en ontwerpbureaus Being a Designer en Zeewaardig organiseerden met enkele design professionals en studenten dit jaar de zesde Rotterdam GovJam. De GovJam is een 48-uur durend evenement waarin deelnemers een geheel service design-proces, van briefing tot prototype, realiseren. Teams bestaande uit ambtenaren, (ontwerp)studenten, en design professionals werkten samen aan cases over knelpunten in de dienstverlening van gemeente en (semi-)publieke organisaties. Een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces is het onderzoek met de eindgebruikers van een dienst: wat doet er nu werkelijk toe in hun beleving?

Complexe vraagstukken uit de gemeente Rotterdam
Dit jaar werd gewerkt aan verschillende actuele maar complexe vraagstukken voor de gemeente Rotterdam:

• Hoe kan de Politie Rotterdam meer betekenen voor mensen die te maken hebben (gehad) met stalking?
  • Hoe kan de Gemeente Rotterdam met de mogelijkheden die de digitale stad biedt de sociale interactie tussen mensen binnen een straat versterken?
  • Hoe kan de Gemeente Rotterdam alleenstaande moeders zich verder laten ontwikkelen en voor langere tijd (duurzaam) aan een baan helpen?
  • Hoe kan de Brandweer meer inzicht krijgen in waar kwetsbare personen zich bevinden en hoe kan de zelfredzaamheid van deze kwetsbare personen bij vluchten worden vergroot?
  • Hoe kunnen we als gemeente Rotterdam een zo groot mogelijk effect bereiken om de gezonde leefstijl en het beweeggedrag van de Rotterdamse tieners (tussen de 13-15 jaar) te stimuleren?
  • Hoe kan de Gemeente Rotterdam basis- en middelbare schooldocenten helpen om de digivaardigheid van hun leerlingen te stimuleren, zonder dat het veel extra werkdruk oplevert?

Driedaags creatief proces en onderzoek

Ruim 35 deelnemers gingen in de inspirerende ruimte Mono aan de Vijverhofstraat aan de slag. Op de eerste avond een spoedcursus tekenen (als je met praten niet meer verder komt) en het maken van een debriefing van de opgave. Op de tweede dag werd het onderzoek voorbereid om onder eindgebruikers inzichten te verkrijgen van de conceptontwikkeling later op de dag. Op de derde dag presenteerde elk team drie concepten aan de case-eigenaar waarna er een werd uitgewerkt tot een prototype. Een jury van Dragons, bestaande uit Heleen Elferink (directerur CMI - Hogeschool Rotterdam), Froukje Sleeswijk Visser (design professional, TU Delft) en Jean Renes (directeur Innovatie Gemeente Rotterdam) beschouwden de resultaten kritisch en benoemde de kracht van de ontwerpen die werden gepresenteerd.

Vurige Versjes en Stalk Talk

Hilarisch waren de Vurige Versjes van het Brandweer team, die op de melodie van kinderliedjes zeer aanstekelijke tips gaven wat te doen bij brand. Het team voor de politie dat Stalk Talk bedacht, had om politiemedewerkers via een theaterstuk het verhaal van stalking-slachtoffers te laten ervaren, hoorden dat de case-eigenaar dit concept al direct aan zijn meerdere met succes had gepitcht. Deelnemers en case-eigenaren waren verrast wat er in zo’n korte en intensieve tijd met ontwerpmethoden kan worden gerealiseerd. “Wat ontzettend intens, waardevol en inspirerend om zo te zien hoe een complexe uitdaging aangepakt kan worden met een designer mindset en ongewone samenwerkingen. Voor mij zeker een 'view-shifting' ervaring. Ik kijk uit naar meer van dit!” aldus een van de deelnemers.