Menu English

Future-Proof Retail labs aan het werk

Innovaties in technologie: laagdrempelig testen, multidisciplinair ontwerpen

29 mei 2019

Studenten van hbo en mbo onderzochten in Lab Fygital en Hypelab samen met retailers en technologie- en ontwerpbedrijven nieuwe technologische toepassingen voor de winkel. In Rotterdam zijn voor De Bijenkorf concepten ontworpen voor sociale robots; in Delft en Rijswijk hebben retailers met laagdrempelige technologieën gewerkt, variërend van een VR-bril en klantenapp tot een facereader camera en NFC tags. Wat zijn hun eerste ervaringen met de mogelijkheden, het gebruiksgemak en de benodigde 21st century skills?

Urban College: lopend en nieuw onderzoek

Tijdens een Urban College retailontbijt van Urban Department Store Rotterdam en twee Future-Proof Retail Labs presenteerden docenten en onderzoekers van Kenniscentrum Creating 010 en TMO Fashion Business School de resultaten van hun projecten. Retailers, startups en retail-stakeholders (waaronder de Gemeente Rotterdam) bezochten de bijeenkomst in de vroege ochtend van 15 mei bij de Rotterdamse Bijenkorf. Ook enkele studenten gaven acte de présence. In vogelvlucht werden de resultaten van een Retail RoboJam en twee HYPElabs gepresenteerd. Wie wilde, kon zich na het werkontbijt meteen opgeven voor een HYPElab in eigen stad of buurt of zich aansluiten bij een nieuw project rond chatbots van Lab Fygital.

Retail RoboJam

In een tweedaagse Retail RoboJam eind vorig jaar werkten drie gemengde teams van ontwerpers, ondernemers en programmeurs aan de vraag wat sociale robots voor De Bijenkorf kunnen betekenen. Van welke toepassingen worden klanten blij en hoe past de interactie met sociale robots in de gehele winkelervaring?  
Bij een eerste verkenning onder retailers over sociale robots gingen de ideeën vooral uit naar toepassingen waarbij robots mensen vervangen. Maar dat blijkt in de praktijk, als het gaat om sociaal contact, vaak (nog) niet haalbaar. De nadruk lag verder op de verhoging van de beleving van klanten en minder op de verbetering van de functionaliteit. Tijdens de ontwerpjam liepen de teams regelmatig aan tegen de grenzen van technische mogelijkheden en ethische aanvaardbaarheid: obstakels die creatieve oplossingen stimuleerden. In de uiteindelijke ontwerpen werd nadrukkelijk ingespeeld op onze neiging om menselijke eigenschappen aan robots toe te dichten. Ze werden bijvoorbeeld vertaald in personages en in nieuwe verhalen en avonturen van Robbie de Robot, het nieuwe vriendje van Bijenkorficoon Bobbie de Beer.

HYPElabs

Dit voorjaar waren de twee HYPElabs in Delft centrum en In de Bogaard te Rijswijk een groot succes. Bij 12 verschillende mode, lifestyle, horeca- en foodretailers, en een pop up winkel werd onderzoek gedaan naar 21st century skills van retail medewerkers. De succesfactoren waren vooral de labexperimenten waarbij studenten van TMO Fashion Business School en het ROC Mondriaan samen met retailmedewerkers op de werkvloer een aantal laagdrempelige technologieën hebben getest en ervaren. Naast het onderzoek naar ‘missing’ 21st century skills en het ontwikkelen van tools om deze te verbeteren, zijn de retailers ook creatiever en innovatiever geworden en zien ze kansen om met deze technologieën aan de slag te gaan.
Ook was er veel belangstelling voor de rondleidingen van zowel de pers, retailers, technologische bedrijven, overheden en verschillende brancheorganisaties; men erkende dat labexperimenten op de winkelvloer de manier is om makkelijker te leren, sneller technologieën te adopteren en beter kennis te delen en op te schalen!

Chatbots

De verwachting is dat in 2020 de helft van alle middelgrote en grote organisaties van chatbots gebruik maken. Ze bieden een scala aan voorbeelden: een chatbot is altijd beschikbaar; geeft snel antwoord; kan grote hoeveelheden berichten verwerken en gerichte vragen over een specifiek onderwerp beantwoorden. Hoe kunnen de komende tijd ook mkb’ers van deze voordelen gebruik maken? Creating 010 stelde tijdens het ontbijt voor om door middel van gezamenlijk onderzoek en ontwerp werk te maken van chatbots voor mkb-retailers. Daartoe organiseert Lab Fygital momenteel samenwerking van communicatiespecialisten, programmeurs en ontwerpers. Verschillende partijen, waaronder een startup, gaven na het ontbijt blijk van interesse om met Lab Fygital invulling aan die samenwerking te geven.

Lab Fygital en HYPElab zijn living labs van Future-Proof Retail, een samenwerking van meer dan 20 partners onder leiding van De Haagse Hogeschool. In heel Nederland experimenteren retailers samen met studenten in welke skills ondernemers en medewerkers nodig hebben om ‘future-proof’ te zijn en hoe ze die het beste kunnen aanleren. Dit ontwerpen retailers, medewerkers, studenten én onderzoekers gezamenlijk. Meer info: futureproofretail.nl