Creatief ondernemerschap centraal op Creative Industries Seminar in Rotterdam

18 januari 2019

Samen met de Erasmus School of History Culture and Communication (ESHCC) organiseert Creating 010 op 25 januari a.s. de zesde editie van het jaarlijkse Creative Industries Seminar. Bij Het Nieuwe Instituut verzamelen zich naar verwachting een veertigtal onderzoekers en andere belangstellenden voor een reeks presentaties, een plenaire introductielezing van prof. Paul Hekkert (TU Delft en CLICKNL) en een panel.

Hekkert is naast hoogleraar design, hoofd van het departement industrieel design aan de TU Delft. Hij is tevens wetenschappelijk boegbeeld van de topsector Creatieve Industrie en maakt deel uit van het bestuur van CLICKNL, het topconsortium van Kennis en Innovatie van de Creatieve Industrie. Hekkert laat in zijn voordracht zien hoe CLICKNL werkt binnen de context van onderzoek en praktijk van en innovatie in de creatieve industrie. Hij gaat ook in op de rol van CLICKNL in de programmering van onderzoek naar creatieve industrie in Nederland.

Tijdens de conferentie zijn presentaties van vijftien tot twintig minuten ingedeeld in een viertal parallelsessies: Creative Entrepreneurs, Social and Technological Contexts of Innovation, Open Sources of Entrepreneurship en The Entrepreneurial Ecosystem. Het afsluitende panel buigt zich over de vraag waarom het verdienvermogen van creatieve ondernemers vaak laag is en hoe ze omgaan met het spanningsveld tussen creatief prestige en commercieel succes.

Een drietal onderzoekers van Hogeschool Rotterdam levert een bijdrage aan dit seminar. Jeanette Nijkamp van Kenniscentrum Zorginnovatie spreekt over inclusief theater, Paul Rutten (Creating 010) gaat in op de veranderende positie van de creatieve industrie in de Rotterdamse economie en Peter Troxler (Creating 010) spreekt over de relatie tussen open design en ondernemerschap. De laatsten putten uit onderzoek dat ze verrichten binnen de thema’s Mapping Creative Rotterdam en Business Model Innovation in Creatieve Industries.

Het seminar wordt gehouden bij Het Nieuwe Instituut. Vanaf 10.30 uur is inloop. Het programma start om 11.00 uur en eindigt rond 17.00 uur met een borrel. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Lunch, koffie, thee en borrel na afloop zijn inbegrepen. Het seminar wordt mede mogelijk gemaakt door CLICKNL.

Betrokken lectoren