CMI start pilot met robot-student

07 juni 2019

Sinds begin 2019 heeft het instituut Communicatie, Media & Informatietechnologie een nieuwe student: Evi. Ze is niet van vlees en bloed, maar bestaat uit bits & bytes. Evi is namelijk een robot die wordt gebruikt voor studenten die langere tijd niet naar school kunnen komen. Ze fungeert als een avatar voor de student, die via het robotje vanuit huis colleges kan volgen. Officieel is de naam van dit robotje AV1, een initiatief van No Isolation.

Onderzoek en pilot

Er bestaan al meerdere studies rond AV1, waarvan de meeste zich richten op eenzaamheid en het welzijn van de leerling. Momenteel doet het lectoraat Communication in the Networked Society (Creating 010) samen met studenten van CMI en ergotherapie onderzoek naar hoe Evi binnen de hogeschool kan worden ingezet en kan bijdragen aan inclusief onderwijs.

Onlangs is de eerste pilot van start gegaan. Er wordt binnen dit onderzoek gekeken vanuit het perspectief van gemedieerde communicatie. In een survey worden de betreffende student, de studiegenoten en de docent bevraagd over de communicatie via Evi. Daarnaast wordt ook onderzocht hoe AV1 kan bijdragen aan het verhogen van participatie en het voorkomen van studievertraging bij studenten die langdurig niet naar school kunnen.

Binnenkort staan AV1 en de eerste onderzoeksresultaten op de agenda van het studentendecanenoverleg om zo ook hogeschool breed aandacht te vragen voor de mogelijkheden voor studenten die tijdelijk niet naar school kunnen komen.

Mocht je meer informatie willen hebben, neem dan contact op met Komala Mazerant, K.Mazerant-Dubois@hr.nl, of Iris Withuis, I.Withuis@hr.nl