Ga direct naar de content

Businessmodel innovatie urgent voor creatieve industrie

17 juni 2016

De noodzaak voor bedrijven in de creatieve industrie om hun business model serieus onder de loep te nemen is urgenter dan ooit. Dat was de strekking van de bijdrage van Paul Rutten. lector Creative Business van Creating 010 tijdens een seminar van de Rotterdam Management School op 31 mei jl.. Business modellen geven aan hoe een bedrijf waarde produceert, die naar de markt brengt en incasseert.

Rutten stoelde zijn bewering op twee observaties. In de voorbije jaren is het aantal banen in de creatieve industrie gegroeid, net als de hoeveelheid bedrijven in de sector. Tegelijkertijd is geproduceerde waarde gedaald. Dat betekent dat het verdienvermogen van de creatieve industrie afneemt. Er wordt per werknemer minder geld verdient. Dat komt onder andere naar voren in de Monitor Creatieve Industrie 2014 (http://www.immovator.nl/monitor-creatieve-industrie), waarvan Rutten een van de auteurs is. Een ander teken aan de wand is het onderzoek dat de Sociaal Economische Raad samen met de Raad voor Cultuur liet uitvoeren. Daaruit kwam naar voren dat de verdiensten van de professionals in de kunst en cultuur sector de laatste jaren sterk achteruit loopt (https://www.ser.nl/nl/publicaties/overige/2010-2019/2016/verkenning-arbeidsmarkt-cultuursector.aspx). Andere bijdrage aan het seminar Business and Management-Related Questions kwamen van Davud Nieborg (UvA), Arjan van Witteloostuijn (UvT) en Ivo Esseveld (RSM-EUR). De organisatie was in het handen van het NWO project Battle of the Souls van EUR-RSM en UVA. (http://www.rsm.nl/bots/project-information/)

Powerpoint presentatie Shifting Business Models in Creative Industrie

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.