Van bloem naar blouse

Samenwerking met Corso Zundert

05 september 2019

De jaarlijkse Corso Zundert is het grootste dahliacorso van de wereld. Honderden vrijwilligers, die zich verenigen in 20 buurtschappen, bouwen jaarlijks prachtige praalwagens gevuld met dahliabloemen. Naar schatting worden voor het corso zo’n 6 miljoen dahlia’s gebruikt, die door de buurtschappen zelf worden gekweekt, onderhouden en verwerkt. De overgebleven bloemen werden normaal gesproken weggegooid. Studenten van Hogeschool Rotterdam gaan tijdens hun minor op zoek naar nieuwe verdienmodellen en toepassingen voor deze ‘afvalbloemen’.

Op maandag 3 september, de dag na het bloemencorso, reisden lector Koen Dittrich, docenten Simon Cornet en Barbara Schrammeijer samen met studenten Glenn Ehigiene en Michelle Verhey af naar het Brabantse Zundert. Zij ontmoeten daar René Jochems van Groeibalans BV, Hans Hofland van Stichting Vitale Circulaire Organische Economie (VICOE) en Jos Jochems, oud-voorzitter van Klein Zundertse Heikant en de huidige voorzitter van Stichting Bloemencorso Zundert. “Samen willen wij het corso als evenement verduurzamen en zorgen voor minder afval. Wij hopen dat Hogeschool Rotterdam ons hierbij kan helpen!”

Gezamenlijk het corso verduurzamen

De heren leggen uit waarom het voor hen zo belangrijk is dat er een andere toepassing wordt gevonden voor de bloemen die anders naar de composthoop zouden gaan. “Voor het Corso in Zundert en voor de andere dahliacorso’s in Nederland is het goed om de duurzaamheid van het gebruik van dahlia’s te onderzoeken”, aldus Jos Jochems. Ook Hans Hofland en René Jochems, beiden oprichters van Stichting VICOE, zijn erg blij met de samenwerking tussen de beide stichtingen, Groeibalans en Hogeschool Rotterdam. Het gezamenlijke doel is het corso te verduurzamen en samen te zorgen voor minder afval.

Tekst gaat onder foto verder.

Op de foto v.l.n.r. Hans Hofland (St VICOE), Glenn Ehigiene (student), Koen Dittrich (lector), Simon Cornet (hogeschooldocent HR Business School), Michelle Verhey (student), Barbara Schrammeijer (hoofddocent Biomedische en Laboratorium Studies)

Nieuwe inkomstenbronnen

De studenten krijgen de opdracht om nieuwe toepassingen te zoeken voor de afvalbloemen zodat deze weer als grondstof gebruikt kunnen worden. Hierdoor ontstaat een nieuwe inkomstenbron voor de organisatie. “De organisatie van het bloemencorso kost veel geld” vertelt René Jochems. “Dit wordt gefinancierd door sponsoren, maar ook door verkoop van bloemen via de bloemencommissie. Vroeger werden de in het veld overgebleven dahlia’s na het corso gedroogd en verkocht in de Verenigde Staten. Helaas is er nu geen vraag meer naar die droogbloemen en moeten wij dus op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen”. Volgens Hans Hofland wordt per jaar ongeveer een derde van de bloembollen herplant. “De rest wordt gecomposteerd. Zonde natuurlijk!”.

Minor opdracht

Vanaf september gaan de studenten uit de minor Circular Economy & Business Innovation en de minor Biochemische Research helpen het afval te reduceren en zoeken zij naar nieuwe verdienmodellen. “De studenten gaan tijdens de minor op zoek naar andere toepassingen waardoor het afvalproduct weer een grondstof wordt.” vertelt lector Circulaire Economie Koen Dittrich. “Denk hierbij aan het ontwikkelen van kleurstoffen uit de blaadjes om textiel mee te verven of het verwerken van bloembollen tot textielvezels. Van bloem naar blouse dus!”

“Uniek aan dit project is ook het multidisciplinaire karakter. Studenten en docenten van Chemie en Biomedische en Laboratorium Studies werken samen met studenten en docenten van de Hogeschool Rotterdam Business School, om in een vroeg stadium technische mogelijkheden af te stemmen op economische haalbaarheid”.

Presentatie van de ideeën

De studenten van de minors zullen hun nieuwe toepassingsideeën presenteren tijdens de Week van de Circulaire Economie (maandag 3 t/m vrijdag 7 februari 2020). In die week organiseert Hogeschool Rotterdam het event “Circular Harvest” op de RDM campus. Een evenement waar alle HR-studenten die zich tijdens de minor bezig hebben gehouden met circulaire economie, hun project presenteren ten overstaan van een deskundige jury. Het evenement zal worden opgeluisterd door gastspreker Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meer informatie

Neem voor meer informatie over de minors of de samenwerking met Bloemencorso Zundert contact op met lector Circulaire Economie Koen Dittrich.