Remko van der Pluijm is docent-onderzoeker van het jaar!

01 september 2022

“Hij is super minutieus in het proces en hij weet (echt) waar hij het over heeft” zegt lector en collega Kees Klomp. Met zijn onderzoek New Economics Lab heeft Remko onderzoek gedaan naar waarde in de nieuwe economie. Niet meer sec winstmaximalisatie, maar met elkaar het gesprek aangaan over de verandering die nodig is binnen de economie en daarmee het hoger economisch onderwijs.

Dinsdagavond nam Remko de prijs in ontvangst. "Natuurlijk ben ik blij met de prijs", zegt hij. "Maar vooral met de achterliggende waardering voor waar we me bezig zijn met New Economics Lab, namelijk: het zoeken naar een nieuwe manier van zaken doen en daarover het gesprek aangaan.

Vanuit mijn onderzoek krijg ik van veel mensen terug dat ze op een bepaald niveau geraakt zijn door deze drive om te veranderen richting een nieuwe economie, waarin we zoeken naar een balans tussen wat we vroeger van waarde vonden, namelijk geld, en wat minstens zo belangrijk is: maatschappij en milieu. Ik hoop dan ook dat mijn onderzoek eraan bijdraagt dat we in staat zijn om eerlijk te zijn over wat de rol is van de economie in de samenleving. En hoe wij als Hogeschool Rotterdam daaraan kunnen bijdragen. Of beter nog, wat de daarmee gaan doen."

Over zoeken naar waarde in een nieuwe economie

Over die nieuwe economie zegt Remko: "We zullen er niet ineens zijn en misschien komen we er nooit, maar dat ontslaat ons niet van onze gezamenlijke en continue zoektocht om er toch te komen. Door niet te schieten in polarisatie tussen nihilisme en dogmatisme, lukt het me om meerdere partijen te betrekken. Er is geen oordeel, het is gewoon belangrijk om onze studenten een geïnformeerde keuze te geven over hun handelingen en de daarmee samenhangende consequenties wanneer het gaat over economie. Als een student zegt ‘dit is niks voor mij’, helemaal goed. Ook oké. Maar het gaat erom dat we een keus bieden. Vooraf. Blijkbaar heb ik daarmee de goede snaar te pakken om het over te brengen."

Blijkbaar heb ik de goede snaar te pakken om het over te brengen.

Remko van der Pluijm Docent-onderzoeker van het jaar 2022

Hogeschool Rotterdam heeft als doelstelling onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar te verbinden. Docent-onderzoekers hebben een uitdagende en belangrijke dubbelfunctie, omdat ze onderzoek, onderwijs en praktijk aan elkaar verbinden. Zo dragen zij bij aan de vernieuwing en de kwaliteit van onderwijs. Dat belang onderschrijft directeur van het Kenniscentrum Arjen van Klink: "Onderzoek is een onlosmakelijk onderdeel van elke HBO-studie en een belangrijke manier voor docenten om zich verder te professionaliseren. Er gebeurt al veel, maar met deze verkiezing zetten we de combinatie van onderwijs en onderzoek extra in de spotlights, in de hoop dat andere collega’s geïnteresseerd raken om mee te doen."

Met deze verkiezing zetten we de combinatie van onderwijs en onderzoek extra in de spotlights. Daarmee motiveren we ook andere collega’s om mee te doen.”

Arjen van Klink Directeur Kenniscentrum Business Innovation