Nieuwe inzichten door validatiesessie Soft Controls

Verbetering Soft Control Scan

14 september 2018

De Soft Control Scan is volop in ontwikkeling. Afgelopen maanden is de scan uitgebreid getoetst. Deze maand is dat gedaan aan de hand van validatiesessies waarin gebruikers, docenten en deskundigen met elkaar de scan kritisch aan de tand voelden. Op basis daarvan is een nieuwe versie van de scan gelanceerd.

In totaal werden drie validatiesessies gehouden waarin de deelnemers in groepjes uiteengingen en de verschillende onderdelen en stellingen van de scan onder de loep namen. Doordat ze met elkaar aan tafel zaten, ontstond een levendige discussie waarin de deelnemers oog kregen voor elkaars perspectieven: de expert kreeg inzicht in de belangen van de gebruiker en verschillende vakgebieden kwamen samen.

Daarna volgde een wrap-up waarin de bevindingen werden gedeeld met de overige deelnemers en het onderzoeksteam. De sessies werden door alle aanwezigen als zeer inspirerend ervaren en hebben de scan duidelijk verbeterd.

Soft Control Scan

Al enkele jaren wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de Soft Control Scan waarin nagegaan wordt in welke mate de onderneming op basis van houding en gedrag functioneert. Denk hierbij aan zaken als motivatie, vertrouwen, integriteit, ethisch handelen en zelfsturend vermogen. Als die zaken op orde zijn, presteert de onderneming beter en is zij beter in control.

Sinds 2017 heeft de ontwikkeling een versnelling doorgemaakt doordat er een SIA-Raak subsidie aan het onderzoek is toegekend. Onlangs is de voorlaatste versie opgeleverd. Minorstudenten zetten de scan momenteel uit bij circa 50 mkb-bedrijven. Zo helpen zij de bedrijven en krijgt het onderzoeksteam data om de scan op basis van statistische analyse verder te verbeteren.

Contact

Wilt u met de Soft Control Scan aan de slag of kent u een bedrijf dat graag met de scan geholpen wil worden? Aarzel dan niet contact op te nemen met het onderzoeksteam.