KIEM-hbo regeling voor onderzoeksvoorstel Maritime Supply Blockchain gehonoreerd

Samenwerking bevorderen door middel van blockchain technologie

18 april 2018

Het onderzoeksvoorstel "Maritime Supply Blockchain" van Kenniscentrum Business Innovation is gehonoreerd door Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Dit onderzoek biedt de economische opleidingen van Hogeschool Rotterdam de kans om de toegevoegde waarde van blockchain te ontdekken in een niet-financiële toepassing.

In samenwerking met Technotrading Schiedam BV en Prins Supply BV is dit project onder leiding van Wim van der Mik van het kenniscentrum in maart 2018 van start gegaan. Het project is een verkenning voor mkb bedrijven binnen de maritime supply chain in Nederland.

Het doel is om samenwerking binnen de keten te bevorderen met blockchain technologie en om de sector meer financieel gezond en duurzamer te maken. Dit project brengt de huidige businessmodellen in kaart van toeleveranciers en scheepsleveranciers in de maritieme bevoorradingsketen, bekijkt de voor- en nadelen van blockchaintechnologie in deze keten en is een eerste inventarisatie naar de mogelijkheden van toepassing van blockchain in de maritieme bevoorradingssector.

KIEM-hbo

De regeling KIEM-hbo heeft als doelstelling het stimuleren en opzetten van nieuwe samenwerkingsverbanden gericht op het uitvoeren van innovatieprojecten. Deze samenwerkingsverbanden bestaan uit hogescholen, het midden- en kleinbedrijf en publieke en/of private partijen. Gemeenschappelijke activiteiten worden uitgevoerd op het gebied van praktijkgericht onderzoek en innovatie.