Industry4.0@YourService: praktijkgericht onderzoek naar servitization in het mkb

Business model verrijken met digitale diensten

03 juni 2021

Hoe kan je als machinefabrikant of ander mkb-bedrijf in de maakindustrie het business model verrijken met digitale diensten? Die vraag staat centraal in het onderzoek Industry4.0@YourService. Eind april heeft Kenniscentrum Business Innovation van Regieorgaan SIA bericht gekregen dat een subsidieaanvraag voor dit onderzoek is goedgekeurd.

Technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen dwingen bedrijven nieuwe manieren te vinden om te ondernemen. Bedrijven doen dit niet alleen door nieuwe producten en diensten te creëren, maar ook door nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. In de maakindustrie is er een dergelijke ontwikkeling op het gebied van business model innovatie gaande in de vorm van servitization. Het onderzoek Industry4.0@YourService richt zich op de wijze waarop maakbedrijven in het mkb hun bestaande businessmodel kunnen innoveren en transformeren naar een meer op service gericht -businessmodel.

Wat is servitization?

“Servitization is het proces dat maakbedrijven doorlopen om diensten te integreren in het aanbod. Dienstverlening krijgt dan een steeds grotere rol krijgt in het businessmodel van het bedrijf” vertelt projectleider Koos Kerstholt. “Het proces kent verschillende fasen. In het begin zal de nadruk liggen op het fysieke product waaraan productgebonden diensten (als onderhoud of onderdelen) worden toegevoegd. In een latere fasen neemt de dienstverlening een steeds groter deel in van de business propositie. In de laatste fase is er zelfs sprake van een ‘product-as-a-service’ (PaaS).”

“Veel bedrijven in de maakindustrie willen wel ‘iets’ met servitization, maar tasten nog in het duister als het gaat om de vraag hoe ze dit het beste kunnen aanpakken.” Om deze bedrijven te helpen doet Kenniscentrum Business Innovation de komende twee jaar onderzoek naar de vraag hoe een mkb-bedrijf in de regionale maakindustrie, met interesse in servitization, kan worden geholpen om de transitie naar een op dienstverlening gebaseerd businessmodel te realiseren; een servitization business model.

Aanpak onderzoek

“Samen met zeven mkb-bedrijven wordt de komende twee jaar onderzocht hoe de bedrijven de innovatie van hun businessmodel aanpakken: welke factoren het bedrijf belemmeren in de verdere ontwikkeling van een servitization business model en welke interventies, methoden en technieken de bedrijven kunnen helpen in het ontwikkelen van een servitization business model.” De bedrijven worden daarbij ondersteund door teams van studenten en onderzoekers van het kenniscentrum.

Platform Servitization

Om kennis en ervaring te delen met bedrijven die niet direct bij het project betrokken zijn, is het kenniscentrum in samenwerking met Koninklijke Metaalunie, FME, Holland Instrumentation, InnovationQuarter/Smitzh en Fontys Hogeschool, parallel aan het onderzoek gestart met het Platform Servitization. Deze kennis-community staat open voor alle bedrijven (en andere geïnteresseerden) die meer willen weten over servitization.

Meer informatie

Voor meer informatie over Industry4.0@YourService en het Platform Servitization kunt u contact opnemen met