Cursus 'Onderzoeksvaardigheden voor docenten' groot succes

Docententraining in onderzoeksmethoden

03 november 2019

“Ik had 5 tot 10 docenten verwacht, het werden er respectievelijk 25 en 17”. Lector Arie de Wild is er nog steeds een beetje beduusd van. “Vorig jaar zaten we constant rond de tien docenten. De behoefte aan docententraining in onderzoeksmethoden is groter dan ik had gedacht.”

Kenniscentrum Business Innovation is in 2018 op verzoek van 2 onderzoekdocenten van onderwijsinstituut Rotterdam Business School (RBS) gestart met een workshopreeks onderzoeksvaardigheden voor hun docenten. Iedere workshop is gebaseerd op de reguliere lessen onderzoeksvaardigheden die aan studenten aangeboden worden. Lector Arie de Wild: “Als kenniscentrum spelen we ‘leentjebuur’. Daardoor sluit mijn workshop naadloos aan bij het onderwijs en door een kijkje te nemen in de keuken van het onderwijs, leer ik daar op mijn beurt weer veel van.” De workshops die momenteel met de RBS samen zijn ontwikkeld, behandelen de methoden Desk research, Observation, Surveys, Interviews en Statistical Analysis. “Maar als dat nodig is, passen we ons aanbod aan naar de behoeften van het onderwijs”, verduidelijkt Arie.

(Nieuwsbericht gaat onder foto verder)

Foto: Lector Arie de Wild (midden) geeft cursus aan twee RBS-docenten

Samenwerking HR Academie en RBS

Met ingang van 2019 biedt het kenniscentrum deze workshops aan via de HR Academie en kunnen alle economische opleidingen deze workshops aanvragen. De HR Academie is een intern scholingsplatform en biedt een divers aanbod aan workshops en cursussen waarmee docenten zich kunnen professionaliseren.

De inzet vanuit het onderwijs bij het co-creëren van deze workshops is volgens Arie cruciaal: “De werving van de deelnemers aan de workshops wordt verzorgd door onze counterpart bij Rotterdam Business School, Frank Bunte. Frank is docent Research bij de RBS, kent daar iedereen die iets met onderzoek doet en kan goed inschatten wat zijn collegae nodig hebben. Dat verklaart, volgens mij ook voor een groot deel waarom de twee workshops zo aanslaan.”

Vervolg workshops

Binnen de RBS worden in februari en maart nog twee workshops verzorgd die betrekking hebben op Interviews en Observation. Arie hoopt dat andere opleidingen in 2020 zullen aanhaken. “Momenteel verken ik de mogelijkheden voor workshops met een opleiding van de HR BS. We willen graag dat docenten van hetzelfde team deelnemen aan onze workshops. Daarmee borgen we de aansluiting bij de opleiding en stimuleren we daarmee ook de onderlinge samenwerking binnen het team.”