Lancering NEO-toolbox: het vertrekpunt voor de nieuwe economie

Van traditionele kennisoverdracht naar ervaringsgericht leren voor toekomstbestendig onderwijs

21 februari 2023

Om vanuit het hoger onderwijs beter in te kunnen spelen op grote maatschappelijk transities is de NEO-toolbox (Nieuw Economisch Onderwijs) gelanceerd. De toolbox is een handreiking naar docenten die op zoek zijn naar nieuwe werkvormen om studenten als toekomstig economisch professional open te stellen voor nieuwe vormen van economie.

De NEO-toolbox is een digitale gereedschapskist ontwikkeld met twintig verschillende ideeën voor een nieuwe manier van lesgeven op het gebied van nieuwe economie. Docenten zijn op zoek naar vernieuwde werkvormen om zo de studenten te kunnen voorbereiden voor maatschappelijke, socio-economische en ecologische problematiek.

De vraag naar veerkracht, inlevingsvermogen, kritische denkers en kwetsbaarheid neemt toe binnen het bedrijfsleven. Om dit in je lessen mee te nemen zijn binnen de NEO-toolbox routes vastgelegd om de rol van de docent te versterken. Naast kennis die helpt om situaties inzichtelijk te maken worden een kritische houding bij de student en vaardigheden die in onzekere situaties helpen steeds belangrijker. Het doel van de NEO-toolbox is om het economisch onderwijs van binnenuit te veranderen.

Naast de traditionelere kennisoverdracht neemt het belang van ervaringsgericht toe. Docenten lopen hiermee tegen vragen aan. Waar begin ik? Welke werkvormen zijn van belang om het gesprek aan te gaan met elkaar? Met welke tools kun je studenten ondersteunen bij de belangrijke vraag: welke kant gaan we op? Hoe geef je studenten vertrouwen om zich te ontwikkelen tot een economische professional die zich inzet voor een toekomstbestendige economie?

Benieuwd naar de toolbox?

Bekijk de online NEO-toolbox hier.

New Economics Lab
De tool is voortgekomen uit het tweejarig onderzoeksproject New Economics Lab (NEL) van Hogeschool Rotterdam. Binnen dit project is onderzoek gedaan naar onderwijsvernieuwing, met de nadruk op Betekeniseconomie. Betekeniseconomie gaat over de zoektocht naar nieuwe economische wereldbeelden waarbij vanuit respect voor natuur en mens wordt gehandeld, en waarbij groei en winstmaximalisatie niet meer worden gezien als de grootste succesfactoren.

"Deze toolbox is het resultaat van een zoektocht met het onderwijs, met studenten en met het werkveld. Hoe kunnen we onze studenten ondersteunen, wanneer zij zich buigen over complexe vraagstukken met veel onzekerheid, waarvan steeds vaker blijkt dat dit voor hen bovenal een persoonlijke zoektocht is?", aldus Remko van der Pluijm, docent-onderzoeker van NEL. "Deze toolbox is een handje keitjes in de spreekwoordelijke vijver, waarvan er door het land heen steeds meer komen. Voel vooral de uitnodiging om met ons mee die keitjes te gooien. Heb jij nog tools, werkvormen en lesmateriaal liggen? Laat het ons weten!"

Het New Economics Lab en de NEO-toolbox worden mede mogelijk gemaakt door Kenniscentrum Business Innovation en Goldschmeding Foundation.