Het hoger economisch onderwijs in transitie

Next steps

19 september 2022

Er wordt flink aan de weg getimmerd binnen het hoger economisch onderwijs. De noodzaak voor een ander economisch systeem wordt binnen veel hogescholen onderkend en dat uit zich in meer aandacht voor houding en andere vaardigheden binnen het curriculum, naast de essentiële kennis die studenten nodig hebben in hun toekomstige loopbaan. Vormend onderwijs is dus volop in ontwikkeling. Maar verandering bewerkstelligen is niet gemakkelijk. Wat zijn de concrete vervolgstappen en hoe gaan we dit met elkaar bewerkstelligen?

New Economics Lab (NEL) is hét onderzoek bij Hogeschool Rotterdam waarin de basis voor nieuw economisch onderwijs wordt ontworpen. Nu dit tweejarige onderzoek is afgerond, presenteren we op 28 september de resultaten, tussen 12:30 en 13:30 uur, via een livestream vanuit Pakhuis de Zwijger. Docent-onderzoeker Remko geeft aan de hand van een praktische Nieuw Economisch Onderwijs (NEO) toolbox weer wat de concrete inzichten zijn en de daaruit voortvloeiende next steps.

NEL heeft als uitgangspunt dat hogescholen hun studenten moeten begeleiden bij het bepalen van hun rol in het realiseren van een vernieuwd economisch stelsel. Er wordt op hogescholen in de traditionele curricula nog een te eenzijdig beeld gegeven van de rol van bedrijven en de economie in de wereld. Veel bedrijven zijn er om aandeelhouders te bedienen, maximale winst te maken en zijn actief in de economie. Een economie die altijd maar moet blijven groeien.

NEL gaat over het vertellen van een ander verhaal. En dat begint met het bevragen van dit soort economische wetmatigheden. Het is niet aan ons om te bepalen hoe onze studenten changemakers gaan worden; hoe zij zich persoonlijk gaan inzetten om maatschappelijke verandering te bewerkstelligen in een zakelijke omgeving. Dat is aan hun. Het is wel onze rol om hen te equiperen voor een ingrijpend veranderende wereld en hen een beeld geven van de rollen die ze middels business kunnen spelen in deze nieuwe betekeniseconomie.

Samen zoeken, kwetsbaar en flexibel

Het NEL-onderzoek heeft meerdere conclusies, maar twee ervan worden door Remko aangestipt: "Een eerste belangrijke conclusie is dat we het als hoger economisch onderwijs samen moeten doen. Dit betekent samen met studenten en met hen zoeken naar innovatieve oplossingen, maar ook samen met het werkveld die zoektocht aangaan. En samen zoeken met elkaar, zoals we samen met de Haagse Hogeschool een eerste aanzet gedaan hebben via NewBee."

Behalve de gezamenlijke zoektocht, is er ook ruimte voor een andere houding als docent: "Het vraagt namelijk een andere kijk op de rol die je speelt als docent. Dat is niet alleen dat je samen zoekt, maar ook dat je kwetsbaar en flexibel tegenover studenten moet zijn. Weten wij altijd alles?" Volgens Remko is het vooral van belang dat docenten de studenten helpen op de zoektocht naar hun professionele identiteit tegenover die nieuwe waarden.

Doordat het adagium 'meer geld is altijd beter' is weggevallen als absolute en enige indicator van succes, moeten de studenten zelf op zoek naar wat voor hen belangrijke andere indicatoren zijn en hoe deze zich tot zichzelf, tot hun organisatie en tot de huidige wereld verhouden.

Remko van der Pluijm Docent-onderzoeker New Economics Lab

28 september: presentatie onderzoeksresultaten en preview NEO-toolbox

Op 28 september kun je de presentatie van de onderzoeksresultaten live bijwonen. Tijdens het event, gehost door lector Betekeniseconomie Kees Klomp, schuiven verschillende gasten, waaronder Gabrielle Kuiper (Sectoraal Advies Commissie HEO), Suzanne Ekel (Goldschmeding Foundation) en Karin Verschoor (Saxion Hogeschool). Het belooft  een gesprek te worden vol rijke inzichten in hoe we samen verder optrekken in deze gezamenlijk transitie.

Meer informatie en aanmelden vind je hier.