Kapotte batterijen van deelscooters worden lantaarnpalen

Studenten pronken met hun duurzame projecten tijdens Circulair Harvest

27 januari 2021

Van circulaire producten naar een circulair systeem. Dat is het thema van Circular Harvest 2021 dat op woensdag 3 februari (online) plaatsvindt. Studenten staan te trappelen om hun projecten met anderen te delen.

Je kent het wel; als je op de bank ligt te Netflixen voel je ineens dat er een gat in je sok zit. Irritant. Dus trek je je sokken uit, gooit ze in de prullenbak en je pakt een nieuw paar. Zo moet het dus niet, weet Melanie de Vries inmiddels. “Als die sokken in de prullenbak verdwijnen, eindigen ze als afval en is het klaar. Maar als we ervoor zorgen dat ze in een textielbak terechtkomen, kunnen we ze recyclen en er een nieuw paar sokken van maken.”

Melanie is vierdejaars Ondernemerschap & Retail Management en volgt de minor Fieldlab Circular Economy and Business Innovation. Al van van jongs af aan heeft ze interesse in mode, maar ze begon steeds meer in te zien hoe slecht de mode-industrie is voor het milieu. Tijdens haar stage bij een modebedrijf ontdekte ze vorig jaar dat het ook anders kan. “Daarom ben ik in het onderwerp ‘circulair’ gedoken en met name in recyclingprocessen. Circulaire economie is de toekomst, dat weet ik zeker. Daarom heb ik ook voor de minor Fieldlab Circular Economy and Business Innovation gekozen. Ik ben blij dat ik kan bijdragen aan de transitie naar een duurzame en circulaire mode-industrie.”

Vuilnisbelt

Elke seconde wordt een vuilniswagen vol met kleding (2.625 kg) verbrand of op een vuilnisbelt gestort. Dat komt doordat kleding van lage kwaliteit is en gemiddeld na zeven tot acht keer dragen wordt weggegooid. Daarom heeft Melanie met haar projectgroep voor de organisatie ‘Eigendraads’ een project opgepakt, waarbij ze een circulaire oplossing hebben onderzocht om de hoeveelheid waardeloos textielafval te verminderen in Rotterdam middels chemische recycling. Het doel is dat een kledingstuk hierdoor niet meer verbrand wordt, maar weer een nieuw leven krijgt in de vorm van een nieuw kledingstuk.

Die technologie staat nog in de kinderschoenen en wordt daarom nog niet volledig commercieel ingezet. Een kwestie van tijd, denkt Melanie. “Over vijf jaar is dit de standaard.” Maar daar is meer voor nodig dan alleen de technische mogelijkheden en aanpassingen door modebedrijven. Ook de consument zal een grote bijdrage moeten leveren. “Er moet een omslagpunt in ons denkpatroon komen. We zien tegenwoordig de waarde van kleding niet meer. We gooien het veel te gemakkelijk weg en we kopen snel weer iets nieuws, het liefst zo goedkoop mogelijk. Dat moet anders. Iedereen moet bijdragen, alleen dan kunnen we de transitie maken naar een duurzame en betere mode-industrie.”

Over negatieve impact van de mode-industrie en de bijhorende rol van de consument schreef Melanie ook nog eens een E-book met de titel ‘The Dark Side of Fashion’, dat tijdens Circulair Harvest tentoongesteld wordt.

Batterijen van deelscooters

Haar medestudent Jeroen Zoutendijk onderzocht met zijn projectgroep ook de mogelijkheid om te recyclen, maar dan op het gebied van batterijen van deelscooters. Dat bleek echter veel te duur. “Het kost maar liefst 3 euro per kilo om een lithiumbatterij te recyclen”, aldus de vierdejaars International Business. “Dat is – zeker voor kleine bedrijven – bijna niet te betalen. Dus hebben we ons gericht op een second life solution. Al vrij snel kwamen we uit bij lantaarnpalen die gebruikmaken van zonne-energie.”

Batterijen van deelscooters worden onbruikbaar doordat ze bijvoorbeeld nat zijn geworden omdat de scooter in een sloot is gegooid of omdat de batterij niet meer volledig kan opladen. Jeroen: “Het aantal elektrische voertuigen neemt alleen maar toe, dus ook het aantal onbruikbare batterijen. Daar moeten we een oplossing voor zoeken, want het mag natuurlijk niet zo zijn dat het afval wordt. Gelukkig hebben lantaarnpalen heel weinig stroom nodig om licht te kunnen geven. Batterijen van een deelscooter zijn gemaakt om in één keer  - bij het gas geven – veel stroom te geven. Deze batterijen kunnen daarom wel zo’n vijftig jaar de stroom van een solarlantaarnpaal opslaan en afgeven.”

Dat is niet alleen een duurzame oplossing, maar ook nog eens een goedkope. “Normaal gesproken moeten er door de gemeente kabels worden aangelegd om lantaarnpalen licht te laten geven. Dat kost doorgaans zo’n 800 euro. Dankzij de batterij van de deelscooter hoeft er geen enkele kabel aan te pas te komen. Ideaal.”

Ben je benieuwd naar nog meer van dit soort projecten en wil je interessante lezingen over de circulaire economie bijwonen? Meld je dan aan voor Circular Harvest 2021.