Jaaropening 2023-2024: ‘Het hbo heeft goud in handen’

06 september 2023

Met een doorkijkje naar het jaar 2028 is dinsdag tijdens de Jaaropening het nieuwe hogeschooljaar officieel van start gegaan. Onze nieuwe bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels sprak met studenten uit de toekomst en vertelde waarom ze onze Strategische Agenda zo’n mooie en krachtige uitdaging vindt.

Het was een bijzonder gezicht. Op het podium van het auditorium van de Rotterdam Business School sprak Sarah Wilton-Wels met studenten die in 2028 net zijn afgestudeerd. Alsof het de normaalste zaak ter wereld was. Dankzij zogenaamde holoboxen konden de studenten vertellen hoe het er over vijf jaar voor staat in de wereld. En met de hogeschool natuurlijk.

“Ik wil het toch even kwijt: ik ben zo blij dat jullie de Strategische Agenda introduceren, want het heeft mij ontzettend geholpen”, liet Juliëtte vanuit 2028 weten. “Daardoor kan ik nu in mijn laatste studiejaar deels werken aan de verdere ontwikkeling van Digital Humans in de zorg, die mensen met vragen over medicijnen te woord staan. Tegelijkertijd kan ik door het interdisciplinair leren een aantal psychologie vakken volgen. Zo mooi hoe op die manier alles samenkomt en je zelf de keuze hebt om een totaalpakket aan vakken te volgen die perfect aansluiten op wat je wilt. Zo ben ik vanuit mijn zorgonderwijs verbonden met de sociale opleidingen en digital opleidingen. Ik ben blij met de kans die ik via de hogeschool heb gekregen en ik sta er volledig achter: van zorg naar gezondheid. Daar zet ik me met hulp van mijn docenten en toekomstige werkgever elke dag voor in!”

Dat klinkt uiteraard als muziek in de oren van onze nieuwe voorzitter van het College van Bestuur. “Het hbo heeft goud in handen met het versterken van praktijkgericht onderzoek, een leven lang ontwikkelen en in het hier en nu dóen”, zegt Sarah Wilton-Wels. “De maatschappelijke problemen rijzen de pan uit. Onze studenten, lectoren, docenten kunnen deze problemen niet alleen goed analyseren, we kunnen en moeten de oplossingen medevormgeven. We hebben onze studenten en het werkveld talent voor transitie mee te geven. En daarmee van betekenis zijn. Wij doen er toe. Het hbo doet ertoe!”

Naast het doorkijkje naar de toekomst en de eerste kennismaking met Sarah werd er tijdens de Jaaropening afscheid genomen van Coert Beerman, die acht jaar de functie van voorzitter van de Raad van Toezicht bekleedde. Anja Oskamp, al lid van de RvT, neemt het stokje van hem over en Aad de Groot neemt haar positie in de raad in.

Traditiegetrouw vielen er ook dit jaar weer mensen in de prijzen tijdens de door Shay Kreuger gepresenteerde Jaaropening. Dennis van der Waal werd uitgeroepen tot Docent-onderzoeker van het Jaar, honours-student Mouena Dilara ging ervandoor met de Overtref Jezelf Beurs en Colette Montens (master Begeleidingskunde), Hugo van Heuveln (bachelor Communication and Multimedia Design) en Sophie van Helvoort (associated degree Arts & Crafts) wonnen de Student Awards.

“Gefeliciteerd iedereen, echt knap wat jullie hebben gedaan! We kennen jullie allemaal wel hoor, jullie gaan het heel ver schoppen. Zo joh, als ik in jullie schoenen zou staan… Elke dag de wereld een beetje beter maken: dat wil ik ook”, laat Amir uit de toekomst weten.

De knipoog naar de toekomst liep als een rode draad door de Jaaropening, zoals de Strategische Agenda de komende jaren als een rode draad door ons onderwijs, onderzoek en de samenwerking met de stad en regio zal lopen. Sarah: “Wat mij betreft veranderen we een ‘toekomstbestendig hbo’ naar een ‘toekomstbepalend hbo’. Én ik hoop dat we als Hogeschool Rotterdam nog trotser op onszelf zijn dan we nu al zijn. Ik denk dat dat best wel mag!”