Jaaropening 2021: Dronevluchten, voetbaltrucjes, muziek en heel veel prijzen

Onze kracht, leiderschap is van ons allemaal

01 september 2021

In de Onderzeebootloods werd dinsdagmiddag het nieuwe collegejaar officieel afgetrapt. De Jaaropening stond in het teken van persoonlijk leiderschap. “Iedereen interpreteert dat anders, maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: het beste uit jezelf halen.”

Bekijk de Jaaropening in z'n geheel terug:

Met hoge snelheid vliegt een racedrone over het water richting de Onderzeebootloods. Het is een spectaculair gezicht hoe de kleine machine het gebouw binnen vliegt en door deuropeningen en langs muren scheurt. In de enorme loods scheert de drone over het publiek, terwijl baltovenaar Soufiane Touzani onder begeleiding van een Jazz-trio van Codarts een balletje hooghoudt.

De drone komt tot stilstand. “En weg is de drone”, zegt Touzani, die wereldberoemd is geworden dankzij zijn voetbaltrucjes. Hij ging op bezoek bij sterren als Cristiano Ronaldo, Zlatan Ibrahimovic en Robin van Persie om ze een panna te geven. En nu staat hij op het podium van de Jaaropening van Hogeschool Rotterdam om in het voorprogramma zijn verhaal te vertellen.

1,2 miljoen volgers

Als tiener moest hij geopereerd worden aan een vergroeiing in zijn rug. Zijn droom om profvoetballer te worden spatte uiteen. ‘Maar je mag wel een bal hooghouden’, vertelde de dokter hem. “Ik heb toen een jaar lang alleen maar geoefend op het hooghouden van een bal. Op een gegeven moment kon ik steeds beter bepalen wat de bal deed en bedacht ik alsmaar nieuwe trucjes. Ik zat weliswaar op school, maar ik wist dat ik mijn geld wilde gaan verdienen met straatvoetbal. Inmiddels heb ik mijn eigen bedrijf, een productiehuis, 1 miljoen abonnees op YouTube en 1,2 miljoen volgers op Instagram. Dat heb ik bereikt door mijn eigen leven te regisseren. Persoonlijk leiderschap heeft me hier gebracht. Ik heb het beste uit mezelf gehaald.”

Een stevig applaus klatert door de grote hal. Ook klinkt er weer het gezoem van de racedrone, die een nieuw rondje vliegt en uiteindelijk de presentatoren van vandaag in beeld brengt: bestuursvoorzitter Ron Bormans en Quinty Grootfaam, die bij Hogeschool Rotterdam Creative Marketing & Sales studeert. De voorzitter van het College van Bestuur vertelt dat persoonlijk leiderschap het centrale thema is van de Jaaropening. “Voor mij betekent dat dat je gaat staan voor de dingen die je zelf belangrijk vindt”, zegt Quinty. “En dat je daarbij het heft in eigen handen neemt.”

Uiteraard speelt leiderschap ook bij docenten van de hogeschool een belangrijke rol, blijkt uit de woorden van onze Docent van het Jaar Machiel Blok. Maar misschien op een andere manier dan je in eerste instantie zou denken bij de term leiderschap. “Ik sta juist niet boven de studenten, maar bewust eronder. Ik laat studenten zelf de leiding nemen”, vertelt hij tijdens het onderdeel Podiumpraat, waarbij hij in gesprek is met Quinty en student Lester Wilson.

Spiegel

De vierdejaars Bouwkunde heeft via de Start-up Academy Hogeschool Rotterdam zijn eigen bedrijf opgericht: Purpose. Hij heeft een slimme en interactieve spiegel ontwikkeld, die mensen eraan herinnert waarom ze die dag uit bed zijn gekomen. Dat heeft hij bereikt door leiderschap te tonen, net als hij als basketballer doet. “Het is een teamsport, maar we staan ook in het veld als individuen en zijn we bezig met ons eigen doel. Maar als individu kun je ook het team aansturen en sterker maken. Daar draait het voor mij om bij leiderschap: elkaar stimuleren.”

Die visie komt ook terug bij het uitreiken van de verschillende Student Awards en award voor docentonderzoeker. Alle winnaars hebben op hun eigen manier persoonlijk leiderschap getoond. Bijvoorbeeld op het gebied van het voorkomen van sportblessures of duurzame brandstoffen voor de scheepvaart. De winnaars hebben allemaal het heft in handen genomen om het verschil te maken en staan nu met een mooie cheque in hun handen. Lees hier een uitgebreid artikel over de winnaars van de awards.

Feest

Ron Bormans luisterde tevreden naar de inspirerende verhalen van de winnaars. “Zo’n prijsuitreiking is een feest. Maar we hebben nog 40.000 studenten die op hun eigen manier een belangrijke bijdrage leveren aan de stad Rotterdam en de wereld daarbuiten.” Om de Jaaropening af te sluiten vult mede-presentator Quinty hem aan. “Iedereen interpreteert leiderschap op een andere manier, maar we hebben allemaal hetzelfde doel: het beste uit jezelf halen.”

Na de officiële opening van het nieuwe collegejaar was het tijd voor het festivalprogramma. Dat kun je hier terugkijken.