Instroomcijfers Hogeschool Rotterdam behoorlijk gestegen

07 februari 2024

Het aantal studenten dat zich heeft ingeschreven bij Hogeschool Rotterdam is ten opzichte van vorig jaar behoorlijk gegroeid. Dat blijkt uit de definitieve instroomcijfers. De stijging van 6,9 procent is vooral in vergelijking met alle andere multisectorale hogescholen opvallend.

“Het is mooi om te zien dat de cijfers weer in de lift zitten; hoewel dat geen doel op zich is”, zei bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels eind vorig jaar al, toen de voorlopige instroomcijfers bekend werden gemaakt. “De maatschappij heeft ons nodig, of liever gezegd: heeft de mensen die wij opleiden tot professionals hard nodig. Zij kunnen het verschil maken, zij weten dat het hbo ertoe doet.”

Dat geldt ook voor steeds meer vwo’ers. Er is landelijk namelijk een toename van het aantal studenten met een vwo-vooropleiding. Sarah Wilton-Wels: “Mooi dat zij voor het hbo kiezen, omdat zij hier vanwege de nabijheid van het werkveld en de actualiteiten echt op hun plek zijn.”

In 2022 had Hogeschool Rotterdam nog te maken met een daling van het aantal nieuwe inschrijvingen. Sarah Wilton-Wels: “Er wordt door alle collega’s binnen de hogeschool keihard gewerkt aan onze onderwijs- en onderzoekskwaliteit, hiermee wordt ook gewerkt aan de  instroomcijfers en studentsucces. Ook wordt er hard gewerkt aan het zijn van een inclusieve hogeschool waar je op z’n Rotterdams voorbereid wordt op de toekomst. Deze cijfers zijn een mooi resultaat en een aanmoediging om er alles aan te blijven doen om onze onderwijs- en onderzoekskwaliteit te behouden en waar nodig zelfs te verbeteren.”

Meer weten?
    Wil je meer weten over de instroomcijfers? Bekijk dan de factsheet van Vereniging Hogescholen.