Instroom studiejaar 2020-2021 blijft op peil

03 juni 2020

De Vereniging Hogescholen heeft vandaag de aanmeldcijfers bekend gemaakt voor het komend studiejaar, berekend tot de aanmelddatum 1 juni. Voor Hogeschool Rotterdam is het aantal aanmeldingen met 13.562 nagenoeg gelijk aan het afgelopen jaar.

Door de coronacrisis zag de hogeschool dit jaar een ander aanmeldpatroon. Collegevoorzitter Ron Bormans: "Door de verschuiving van de aanmelddatum van 1 mei naar 1 juni kwamen de aanmeldingen later op gang kwamen dan we gewend waren. Een aantal weken geleden stonden we nog op flinke achterstand. Zoals verwacht hebben sindsdien een inhaalslag gemaakt en laat het aanmeldproces weer een normaal beeld zien."

"Dat komt overigens mede door alle activiteiten die wij hebben georganiseerd om de studiekiezers online zo goed mogelijk te helpen bij het maken van hun studiekeuze. Juist nu is het voor jongeren belangrijk om zich optimaal voor te bereiden op de toekomst en een goede studiekeuze te maken."'

Grote groei bij Ad- en Masteropleidingen

Het aantal aanmeldingen voor de tweejarige Associate degree (Ad)-opleidingen stijgt dit jaar met 11,8%. Hetzelfde geldt voor de Masteropleidingen, waar zelfs 35,4% meer aanmelders zijn. De Bachelors vertoont momenteel een lichte terugloop van 5,6%. Het kunstonderwijs, wat naar verwachting op peil blijft,  is nog niet meegenomen omdat ze dit jaar een ander inschrijfproces hanteren.

De totale aanmeldstand is op 1 juni dit jaar 4,6% lager dan hetzelfde moment vorig jaar. En als we de huidige aanmeldstand vergelijken met 1 mei vorig jaar - wat toen de uiterste aanmelddatum was - dan is het verschil nog maar 2,6%. Vorig jaar liep de aanmeldstand in de maand mei nog met bijna 600 aanmeldingen op; dit jaar zal dat naar verwachting in de maanden juni en juli gebeuren. “Bij ons kun je je nog aanmelden tot 31 juli. Daarom adviseren we iedereen die nog twijfelt over de studiekeuze de komende weken onze online studiekeuzeactiviteiten te volgen en zich dan alsnog definitief aan te melden. Tot op de laatste aanmelddag zullen we daarbij blijven helpen.”, aldus Bormans.

De definitieve instroomcijfers zijn bekend op 1 oktober.