Instroom opnieuw stabiel, grote stijging bij Verpleegkunde en deeltijd Pabo

05 februari 2020

Dinsdag 4 februari publiceerde de Vereniging Hogescholen de aantallen nieuwe inschrijvingen in het hbo. Landelijk is het aantal studenten gestegen naar 113.422, een toename van 2,8 procent.

Daarin blijkt dat het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs opnieuw is toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten er landelijk 452 studenten meer bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Ook bij verpleegkunde is de stijging fors.

Bij Hogeschool Rotterdam is de instroom van nieuwe studenten voor het tweede jaar achtereen stabiel gebleven volgens de definitieve cijfers van het studiejaar 2019-2020. In september zijn 10.884 eerstejaars (45 meer dan 2019 en 89 meer dan 2018) met een Bachelor-, Associate Degree (Ad)- of Masteropleiding gestart. Ook bij de bachelor- en Ad-opleidingen in de technieksector zijn de aantallen gelijk gebleven.

Collegevoorzitter Ron Bormans: “Met een kleine stijging dit jaar, zien we dat de instroom stabiel is. Daar ben ik tevreden over, zeker gezien onze inspanningen om juist in de tekortsectoren zorg, onderwijs en techniek voor meer groei te zorgen. We zien ook een aantal positieve uitschieters binnen die sectoren, bij verpleegkunde zelf spectaculair. Wat beter moet is de instroom in techniek én de tweedegraads lerarenopleidingen.”

Verpleegkunde en Pabo deeltijd verdubbelt zich

In het domein gezondheidszorg zien we bij de hogeschool dit jaar een stijging van 4 procent. Bij verpleegkundige is zelfs sprake van een verdubbeling, waarmee, aldus Bormans: ”De landelijke groei van verpleegkunde studenten voor meer dan de helft bij ons vandaan komt”. Het aantal stijgt van 305 naar 608, een gevolg van het loslaten van de fixus bij deze studie. Landelijk steeg de instroom met 8 procent.

Bij de Pabo startten 207 nieuwe studenten, een stijging van 7 procent, net onder het landelijk gemiddelde van 9,5 procent. Opvallend is dat de groep deeltijders zich bijna verdubbelde (44 procent groei). In februari zijn 50 deeltijdstudenten gestart. Het percentage mannen dat zich aanmeldt stijgt landelijk, bij Hogeschool Rotterdam is dat nagenoeg gelijk gebleven.

Bormans: “Deze groei in de Pabo is natuurlijk hard nodig. Hopelijk verstomt nu ook de discussie een beetje dat we al die toetsen maar moeten afschaffen, zodat we meer volume gaan maken. Kinderen verdienen de beste leraren. Mooie landelijke ontwikkeling daarbij is dat jongens in toenemende mate kiezen voor het beroep van leraar. Enerzijds vanwege de urgente vraag, maar anderzijds ook vanuit de behoefte aan meer mannelijke rolmodellen voor de klas.”