‘Ik moest wennen aan het hbo, maar gelukkig kreeg ik hulp’

23 november 2022

Hoe is het voor studenten om aan een opleiding bij Hogeschool Rotterdam te beginnen? We vroegen het aan nieuwkomers Sinem Tanir en Bradley Heijster, die vanuit het mbo zijn doorgestroomd.

Wat studeren jullie?
Bradley: “Ik volg de deeltijd lerarenopleiding Biologie. Daarnaast geef ik les op een middelbare school.”

Sinem: “Ik doe de associate degree-opleiding Management bij de Rotterdam Academy.”

Wat hebben jullie hiervoor gedaan?
Sinem: “Ik kom van het mbo, waar ik de opleiding Management Assistent heb gevolgd. Verder studeren zorgt voor betere kansen op de arbeidsmarkt en je blijft je als persoon ontwikkelen.”

Bradley: “Ik deed hiervoor de mbo-opleiding Onderwijsassistent. Ik wilde altijd al lesgeven op het middelbaar onderwijs en dan het liefst het vak Biologie, vandaar dat ik voor deze opleiding bij de hogeschool heb gekozen.”

Jullie zijn nu iets meer dan twee maanden studenten bij Hogeschool Rotterdam. Moesten jullie hier wennen?
Bradley: “Ja, vooral de tijden van een deeltijder zijn pittig. Vaak heb ik tot 22:00 uur les. Ook de werkdruk is een stuk hoger dan op het mbo.”

Sinem: “Het is wel een grote school, ja, haha. Ik kon steeds de mediatheek niet vinden, maar gelukkig kan ik altijd bij de receptie terecht als ik de weg niet weet. Maar waar ik écht aan moest wennen, was het tempo. In vergelijking met het mbo gaat alles op het hbo veel sneller. Op het mbo wordt alles vaak herhaald, maar hier wordt iets één keer uitgelegd en dan moet je ermee aan de slag. Ook was ik niet gewend om te plannen en lessen voor te bereiden, daardoor had ik in het begin best moeite om het allemaal bij te kunnen benen.”

Hoe hebben jullie dat opgelost?
Sinem: “Ik heb mijn studieloopbaancoach gemaild om uit te leggen waar ik tegenaan liep. Hij heeft me toen informatie gestuurd over uitstelgedrag en plannen. Daar heb ik veel aan gehad. Nu maak ik elke week een to do-list en een planning. Dankzij de hulp van de studieloopbaancoach ben ik nu veel meer op mijn gemak.”

Bradley: “Twee collega’s op de middelbare school waar ik werk hebben dezelfde opleiding gedaan als ik nu doe. Van hen heb ik handige tips en adviezen gekregen. Bijvoorbeeld dat ik mijn werk echt op mijn werk moet laten, zodat ik me thuis op mijn studie kan richten. Na een paar weken had ik dat gelukkig al onder de knie.”

Hadden jullie achteraf dingen anders kunnen doen als voorbereiding op je nieuwe studie?
Sinem: “Ik had me online ingelezen en dacht dat dat wel genoeg was. Later hoorde ik dat er een workshop was waarbij de overstap van mbo naar hbo centraal stond, die had ik graag gevolgd. Ook had ik proeflessen willen volgen, zodat ik een beter beeld had gekregen van hoe er op het hbo les wordt gegeven.”

Bradley: “Qua voorbereiding had ik meer moeten, willen en kunnen doen. Zo had ik de zomervakantie kunnen benutten om bepaalde methodes te oefenen en mijn geheugen wat betreft biologieonderwerpen op te frissen. Dat had het een stuk makkelijker gemaakt.”

Zijn jullie nog steeds blij dat jullie aan een studie bij Hogeschool Rotterdam zijn begonnen?
Bradley: “Ja! Dankzij mijn werk weet ik zeker dat dit het beroep is dat ik wil uitoefenen. De lesstoffen zijn interessant en een casus die ik op de middelbare school meemaak kan ik voorleggen aan mijn docenten. Zo was er laatst een leerling die thuis veel problemen had. Ik heb die situatie voorgelegd aan mijn docenten en zij hadden goede adviezen voor me, waarmee ik mijn leerling goed kon helpen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Bradley Heijster

Sinem: “Zeker! Eigenlijk wilde ik na mijn mbo-opleiding gelijk aan het werk gaan, maar een vriendin adviseerde me verder te gaan studeren. Ik ben dolblij dat ze dat tegen mij heeft gezegd, want ik kan me nu verder ontwikkelen. Niet alleen als student, maar ook als mens. Misschien dat ik hierna ook nog een bacheloropleiding én een universitaire opleiding wil gaan volgen.”

Hebben jullie tips voor medestudenten?
Bradley: “Denk niet dat het allemaal vanzelf wel lukt, onderschat de vakken niet. Dat heb ik wel gedaan. Op het hbo ga je veel meer, breder en dieper op de stof in. Daarom is het belangrijk om hulp te vragen, bijvoorbeeld aan medestudenten of aan docenten. Tijdens de les denk ik alles te begrijpen, maar achteraf snap ik het soms toch niet helemaal. Dan is het fijn als je nog even bij een docent kan aankloppen voor verdere uitleg.”

Sinem: “Schakel hulp in als het even niet zo lekker loopt. Je kunt bij een studieloopbaancoach of peercoach altijd terecht. Schaam je niet als je ergens mee zit en wilt dat iemand je daarbij helpt. Dat is nergens voor nodig. Kijk maar naar mij. Dankzij mijn mailtje naar de studieloopbaancoach gaat het studeren me nu beter af.”

Het 100 dagen HR-onderzoek

Om een goed beeld te krijgen van hoe onze eerstejaars de hogeschool beleven, houden we elk jaar een belangrijk onderzoek. In de week van 22 november gaat het 100 dagen HR-onderzoek weer van start.

Het onderzoek heeft als doel om de ervaringen van eerstejaars bachelor en Ad-studenten met hun opleiding vóór en 100 dagen na de poort zo goed mogelijk in kaart te brengen. De vragen gaan over de studiekeuze en oriëntatie, aansluiting, studiegedrag, binding en welzijn, onderwijs en docenten.

Alle eerstejaars voltijd Ad- en bachelorstudenten zullen worden uitgenodigd. Dit jaar doen voor het eerst ook deeltijdopleidingen mee die zich hiervoor hebben aangemeld. De studenten ontvangen de uitnodigingsmail van het onderzoeksbureau Risbo. Het onderzoek loopt tot eind december.

Hoge respons

Om een goed beeld per opleiding te krijgen en jullie van waardevolle informatie te kunnen voorzien is echter een zo hoog mogelijke respons nodig. Ben je student? Dan heb je een mail ontvangen van onderzoek@risbo.eur.nl met daarin een link naar het onderzoek. Ben je medewerker? Dan zou het fijn zijn als je studenten op het onderzoek kunt attenderen.

De resultaten worden medio februari bekendgemaakt.