Honours Programme Techniekfestival daagt studenten extra uit

06 juli 2022

Dat het festivalseizoen in volle gang is, werd ook op locatie Academieplein duidelijk. Daar werd namelijk voor het eerst het Honours Programma Techniekfestival georganiseerd. 'Ik neem deel, omdat ik naast mijn studie iets extra's wil doen."

In de kantine van locatie Academieplein heerst vrijdagochtend een gezellige sfeer met studenten en docenten, allen met een gezonde spanning maar vooral met een gevoel van trots. Er staat namelijk iets te gebeuren wat voor allen aanwezigen en betrokkenen de eerste keer zal zijn; het Honours Programme Techniekfestival. Tijdens het festival presenteren studenten waar zij het afgelopen jaar voor het Honours Programme aan hebben gewerkt én lopen docenten/coaches rond om hen te beoordelen.

Wat is het Honours Programme?

Het Honours Programme (HP) is een manier waarop je je als student, naast én binnen je studie, professioneel kan verrijken en jezelf kan overtreffen. Het HP is voor de échte doorzetters, voor studenten die extra uitdaging aan willen gaan of zoeken. Dit zijn niet per se de studenten die voor alle vakken hoge punten halen, maar ook juist die studenten die het beste presteren als ze met verschillende onderwerpen en vakgebieden bezig zijn. Het HP daagt je als student uit om ‘out of the box’ te denken en bevat zowel verdiepende als verbredende elementen.

Vernieuwd HP binnen het techniek-domein

Binnen het techniekdomein, de vier technische onderwijsinstituten van Hogeschool Rotterdam, waren er afgelopen jaren weinig aanmeldingen voor het HP. Samen met studenten van binnen en buiten het HP is er een vernieuwd HP ontworpen. Een HP dat helemaal bij technische studenten past. Studenten die zich voor het HP Techniek aanmelden pakken ieder jaar één of meerdere projecten op, waarbij ze in overleg met hun HP-coach bepalen hoe ze zich in die projecten ontwikkelen en aan welke competenties ze gaan werken. De ontwikkelwens van de student staat hierbij op de eerste plek. Aan het einde van het collegejaar presenteren de studenten hun projecten en ontwikkelingen tijdens het Honours Programme Techniekfestival en verdienen ze de badge die hoort bij de gekozen competentie. Het HP Techniek geeft op die manier een podium voor de extra curriculaire inspanningen van een student.

Inspirerende presentaties

Afgelopen vrijdag, 1 juli, was het dan zover. De aan het vernieuwde HP deelnemende studenten werden tijdens het Honours Programme Techniekfestival in het zonnetje gezet en kregen de kans hun inspirerende projecten en ervaringen te delen aan een zeer geïnteresseerd publiek. Zo kreeg het publiek Instagram-filters te zien speciaal gemaakt voor Hogeschool Rotterdam, werd er een onderzoek naar de rol van planten in het afbreken van microplastics gepresenteerd, en toonde een groepje studenten meerdere innovatieve oplossingen voor het waterprobleem van een havengebied in Alblasserdam.

Wie een rondje over het festival loopt en aan de deelnemende studenten vraagt waarom ze zich voor het HP hebben aangemeld krijg veelal het antwoord: ‘’Omdat ik iets extra’s naast mijn studie wilde doen’’. De één wil zich extra verdiepen in bepaalde materie, en de ander wil zich ontwikkelen op het internationaal kunnen samenwerken.

Projectleider van het HP Techniek Mara Lammerdin kijkt terug op een succesvolle eerste jaar van HP Techniek ‘’Dit jaar zijn bij wijze van een pilot een paar opleidingen gestart met het Honours Programme Techniek. Gedurende het jaar zijn er steeds meer technische opleidingen enthousiast geworden, en na de zomervakantie zal het HP Techniek een stuk groter gaan starten.’’

Zoals een echt festival eindigt de dag met feestelijke afsluiting; alle deelnemende studenten met een goede beoordeling ontvangen van Heleen Elferink, directeur instituut CMI, een 3D-geprinte badge. De studenten ontvangen later een digitaal certificaat, de zogeheten edubadge.