English

Honours Programme Festival HR Tech: Horizon verbreden, netwerken en de diepte in

06 juli 2023

Studenten die naast hun reguliere opleiding iets extra’s willen doen, kunnen binnen het Honours Programme HR Tech hun lol op. En dan wordt het jaar ook nog eens afgesloten met een festival “Zo fijn dat deze mogelijkheid er is bij de hogeschool.”

Een bezige bij, zo laat Madelief Verhoeven zich het best omschrijven. Ze studeert Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, maar doet daarnaast nog véél meer. Ze doet vrijwilligerswerk en ze heeft ze haar eigen onderneming MadeBy.Liev. “Ik ontwerp, teken, illustreer, bewerk hout, bedruk kleding, noem maar op”, zegt Madelief, die op het Honours Programme Festival HR Tech haar onderneming mee naar school heeft genomen. De tafel ligt bezaait met haar eigen producties.

“Omdat ik naast mijn opleiding met zo veel verschillende projecten bezig ben, wees iemand me op het Honours Programme. Ik weet nog niet zo goed wat ik na mijn studie wil gaan doen, dus dit is een perfecte manier om op dat gebied de verdieping te zoeken. Het is veel meer dan even een toets halen; dit is veel persoonlijker. En ik probeer natuurlijk wel linkjes met mijn opleiding te leggen. Zo heb ik onze laboratoriumjassen bedrukt. Ik vind het heel leuk dat het Honours Programma wordt afgesloten met het festival, zodat we kunnen laten zien waar we allemaal mee bezig zijn. Mooi om zo je horizon te verbreden en te netwerken. Volgend jaar ga ik zeker door met het Honours Programme. Dan ga ik me storten op de mentale gezondheid van de studenten binnen mijn opleiding.”

Gedreven
    Zoals gezegd: Madelief is een bezige bij. En dat is precies wat onderwijsmanager Hilke Stibbe zo mooi vindt om te zien. “De mogelijkheden zijn heel erg breed binnen het Honours Programme. De een begint een nieuwe versie van Spotify en de ander richt een bedrijf of op het gebied van duurzaamheid. In alle gevallen speelt persoonlijk leiderschap een grote rol, want de studenten pakken de regie over wat ze willen leren. Prachtig om te zien hoe enthousiast en gedreven ze zijn, vooral omdat ze ergens mee bezig zijn dat ze zelf hebben bedacht.”

Het Honours Programme Festival werd feestelijk afgesloten met de uitreiking van badges, certificaten voor het geleverde werk. Madelief ontving de ondernemersbadge. “Ik vind die badges echt heel leuk bedacht. Deze past perfect bij mij, maar ook als je vindt dat er geen badge is die bij je past kun je daar een badge voor krijgen, haha. Dat is tekenend voor het programma: je kunt de dingen op je eigen manier doen. Zo fijn dat deze mogelijkheid er is binnen de hogeschool.”

Hilke Stibbe spreekt de studenten toe tijdens het uitreiken van de badges.

Toch kan het nog beter, vindt Hilke Stibbe. Zo zouden studenten meer opleidingsoverstijgend met elkaar kunnen samenwerken. Misschien dat er vanuit de nieuwe Strategische Agenda van de hogeschool een opgave gekozen kan worden, waar studenten samen aan kunnen werken. Het belangrijkste is in ieder geval dat ze buiten het reguliere curriculum hun ei kwijt kunnen.”