Hogeschool wil CO2-uitstoot zakelijk en woon-werkverkeer halveren

Rotterdamse werkgevers verenigen zich in Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit

28 oktober 2021

Samen met meer dan twintig andere Rotterdamse werkgevers heeft Hogeschool Rotterdam zich verenigd in de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit. Ze hebben een intentieverklaring ondertekend waarin ze uitspreken de CO2-uitstoot door hun zakelijk en woon-werkverkeer vóór 2030 te willen halveren.

“We willen geen extra verkeer veroorzaken in de stad”, aldus Wijnand van den Brink, die namens het College van Bestuur bedrijfsvoering in zijn portefeuille heeft. “Daarom hebben we nu al meerdere jaren een bewust vestigingsbeleid, waarbij we alleen nog maar locaties willen gebruiken die op directe loopafstand van de metrolijnen liggen. Bij sommige van onze locaties komt de metrohalte bijna het gebouw binnen. We voelen ons als hogeschool medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid van de stad. Daarom hebben we ons verenigd in de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit.”

Er zijn verschillende manieren waarop Hogeschool Rotterdam de komende 9 jaar de CO2-uitstoot door zakelijk en woon-werkverkeer wil halveren. Zo is het fietsenplan onlangs uitgebreid. “We zien dat dat effect heeft”, vertelt Wijnand. “Bij het laatste overzicht zag ik dat sinds 2018 nu 750 mensen aan die regeling hebben meegedaan. Op het totaal van 4000 medewerkers is dat best een aanzienlijk aantal.”

Thuiswerken

Ook thuiswerken zal een belangrijke rol blijven spelen. “Voor het ondersteunend personeel doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat we niet terugvallen in de gewoontes van voor de coronacrisis”, zegt het bestuurslid. “Onze ondersteunende diensten, zoals P&O, Communicatie en ICT, zijn verhuisd naar een andere locatie: Blaak555. En op die nieuwe vestiging hebben we nu 40 procent minder kantoorruimte. Dat is een stevig signaal waarmee we willen zeggen: kom je naar kantoor, dan is dat in de eerste plaats voor ontmoeting, overleg en brainstormen. Je mag natuurlijk ook gewoon komen werken, maar zorg ervoor dat je je reisbewegingen beperkt.”

Arno Bonte, wethouder Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie, benadrukt hoe belangrijk het is dat werkgevers zoals Deloitte, Eneco, Erasmus MC, Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, ING en Shell deze grote uitdaging samen aangaan: “Met deze aanpak halveren we de uitstoot van zakelijk en woon-werkverkeer in Rotterdam. Dat levert een belangrijke bijdrage aan het realiseren van onze klimaatdoelen. De maatregelen zorgen daarnaast voor gezondere lucht in de stad en minder files. Ik ben blij met de voorbeeldrol die deze bedrijven vervullen en hoop dat er snel meer werkgevers zullen aansluiten.”