Hogeschool trekt stagevergoedingen gelijk

28 augustus 2020

Hogeschool Rotterdam vindt dat alle stagiairs een stagevergoeding verdienen en zet zich daarvoor in. De hogeschool biedt zelf stages aan voor mbo-, hbo- en universitair studenten. Vanaf 1 september 2020 is de stagevergoeding voor studenten die als stagiair in dienst zijn bij Hogeschool Rotterdam bovendien voor iedereen gelijk. Dit heeft het College van Bestuur op 18 mei jl. besloten.

Nu extra belangrijk

Collegelid Wijnand van den Brink: “De kern van een stage is de ontwikkeling van een student. Stagiairs werken, elk op hun eigen niveau, aan beroepsmatige en sociale competenties. Met een stagevergoeding belonen we die inspanning, die losstaat van het niveau van de student. Daarnaast is de stagevergoeding een tegemoetkoming van de kosten die studenten maken, bijvoorbeeld omdat ze tijdelijk niet of minder kunnen werken naast hun studie. Dat geldt voor alle stagiairs, ongeacht opleidingsniveau. Daarom hebben we ervoor gekozen om één vergoeding te hanteren voor alle studenten die binnen onze hogeschool stagelopen. Nu veel studenten hun (bij)baan en daarmee een groot deel van hun inkomsten door de coronacrisis zijn verloren, is het extra belangrijk dat we zorgen voor een passende vergoeding voor al onze stagiairs.”

De standaardvergoeding voor een fulltime stage is 400 euro per maand. Er gelden enkele uitzonderingen zoals bij een periode korter dan 4 weken, minder dan 4 uur per week (0,1fte) of met een omvang van minder dan 16 uur in totaal. Snuffel- of meeloopstages waarbij geen werkzaamheden worden verricht voor de organisatie vallen ook niet onder deze regeling.