Hogeschool Rotterdam schorst veroorzakers vals brandalarm voor één jaar

25 april 2019

Hogeschool Rotterdam heeft twee veroorzakers van een vals brandalarm voor één jaar geschorst. De twee studenten waren op donderdag 4 april betrokken bij het afgaan van het brandalarm op locatie Academieplein, zo bleek uit intern onderzoek van de hogeschool. Het brandalarm ging af tijdens een hertentamen van de opleiding Bouwkunde.

Deze herkansing was nodig omdat het eerdere hertentamen op 7 maart ongeldig was verklaard vanwege een opzettelijk veroorzaakt vals brandalarm. De lokale BHV-organisatie wist snel vast te stellen dat het om een vals brandalarm ging, daarom werd de locatie niet ontruimd en kon het hertentamen doorgang vinden.

Gevaarlijk

De hogeschool is de valse meldingen meer dan zat. “Ik sta meestal niet vooraan bij het eisen van een stevige straf, maar nu treden we keihard op”, aldus bestuursvoorzitter Ron Bormans. “Studenten doen hun stinkende best om hun tentamens te halen en dat laten we niet verpesten door een stel onwelwillenden. Bovendien lopen we het risico dat échte brandalarmen niet meer serieus worden genomen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Daarom heb ik eerder al gezegd dat degenen die we betrappen een probleem hebben; dat is nu dus het geval. Hopelijk is het een harde les voor de daders en een waarschuwing voor anderen die kwaad in de zin hebben.”