Hogeschool Rotterdam opent deuren voor nieuwe master River Delta Development

25 augustus 2020

Deze week startte de eerste groep studenten van de master River Delta Development met hun opleiding in Rotterdam. De master is een gezamenlijke opleiding van Hogeschool Zeeland, Van Hall Larenstein en Hogeschool Rotterdam.

Nadat de studenten het afgelopen jaar hun studie op de locaties in Zeeland en Velp hebben gevolgd, krijgen zij nu bij Hogeschool Rotterdam de kans om hun kennis en skills verder uit te bouwen en de masterstudie af te ronden in februari 2021.

Rotterdam biedt voor hen de unieke gelegenheid om het Urban River Delta-systeem te onderzoeken door met praktijkopdrachtgevers in LivingLabs te werken en kennis te ontwikkelen samen met het Kenniscentrum Duurzame HavenStad.

Introductie dagen

In de eerste week van september maken de studenten kennis met Hogeschool Rotterdam, de stad, de haven en de Deltametropool regio. Onderdelen zijn grootstedelijke functies met voorbeelden van het verbeteren van leefklimaat van omliggende wijken, het omgaan met klimaat, water, cultuur en het unieke natuurproject op het Brienenoordeiland

Living Labs

De afsluiting is de introductie van de Living Labs. De masterstudenten kiezen een living lab en gaan vervolgens aan de slag samen met praktijkopdrachtgevers, lectoren, supervisors en coaches aan actuele innovaties in de stedelijke delta. Naast wetenschappelijke kennisontwikkeling leren ze als facilitators of change te werken aan complexe integrale klimaatopgave ten behoeven van leefbare en duurzame gebieden in en rond de River Delta.

Woensdag 2 september starten de colleges op de leslocatie RDM, met een lezing van de oud-professor Joost Schijnen, niet alleen bekend van vele projecten in Rotterdam, maar ook door heel Nederland en specifiek de Zuid Westelijke Delta en de Deltametropool.

Het Urban Programma van de Master River Delta Development biedt studenten kennis en inzicht om als facilitator van verandering samen met anderen door te ontwikkelen aan stedelijke delta’s: groener, veerkrachtig, vitaal en circulair om te zorgen voor een duurzame toekomst.