Hogeschool Rotterdam opent daktuin vol zonnepanelen

02 december 2019

Door steeds hevigere regenbuien kampt Rotterdam meer en meer met wateroverlast. Na weer een verse hoosbui raakt het riool vaak overbelast. Om de stad een handje te helpen heeft Hogeschool Rotterdam op locaties Museumpark en Academieplein daktuinen laten aanleggen. De vegetatie neemt het regenwater op en voorkomt dat het via een regenpijp richting het riool stroomt.

Wijnand van den Brink, lid van het College van Bestuur, legde maandagochtend de laatste hand aan de groene dakbedekking. “Met 40.000 studenten en 4.000 medewerkers hebben we een grote ‘footprint’ en die willen we ze groen mogelijk maken”, zei hij midden tussen de zonnepanelen. Want op de daktuinen van Museumpark (661) en Academieplein (149) zijn ook nog eens 810 zonnepanelen geplaatst.

(tekst gaat verder onder de foto)

“Als we met al die studenten en medewerkers duurzamer worden, is onze impact op de stad enorm. Daarom willen we de komende tijd nog veel meer gaan doen op dit gebied”, aldus Wijnand van den Brink. “Op leerplekken hangen nu haspels die er een paar jaar geleden nog niet hingen. Studenten willen graag hun laptops en telefoons kunnen opladen. Ik vind het prachtig dat we die elektriciteit nu zelf opwekken met al die zonnepanelen. Een mooie stap richting een circulaire hogeschool.”

Martin Visser van Heijmans, het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst, vindt dat het mooist van de laatste technologische ontwikkelingen. “De stroom wordt niet teruggeleverd aan de leverancier, maar direct in de gebouwen gebruikt. Duurzamer kan het bijna niet. Bij de entree kan iedereen op een scherm zien hoeveel elektriciteit er op dat moment wordt opgewekt.”

Het gaat jaarlijks om de hoeveelheid elektriciteit die te vergelijken is met de hoeveelheid die 72 huishoudens gemiddeld per jaar gebruiken. Hoeveel water er jaarlijks zal worden opgevangen door de daktuinen is lastig te zeggen, zegt Willem Weeda van Wallaard Groenvoorziening. “Het ligt er echt aan hoeveel regen er valt en hoe warm het gemiddeld wordt. Wel is duidelijk dat de in totaal 3100 m2 aan daktuinen 25 liter water kan opvangen per m2. Dat is behoorlijk veel.”

De aanleg van de daktuinen zorgt niet alleen voor minder rioolwater. Het is ook een duurzame manier van dakbedekking. Willem Weeda: “In de zomer kan een normale dakbedekking zonder groen wel zo’n 80 graden warm worden, na een regenbui daalt die temperatuur naar bijvoorbeeld 30 graden. Dat heeft invloed op de levensduur van de dakbedekking, die normaal gesproken zo’n 25 jaar meegaat. Dankzij de afkoelende afwerking van een daktuin zijn de temperatuurverschillen veel kleiner en gaat de dakbedekking twee keer zo lang mee. Erg duurzaam.”