Hogeschool Rotterdam klimt op de duurzaamheidsladder

22 juni 2022

Hogeschool Rotterdam doet het steeds beter op het gebied van duurzaamheid. Dat blijkt uit de SustainaBul-ranglijst van 2022, waarop de hogeschool maar liefst negen plekken is gestegen naar plek 16. “We zetten mooie stappen, maar er is nog genoeg te doen.

Op de bul (vandaar SustainaBul) die de hogeschool kreeg uitgereikt, staan vier categorieën vermeld: onderwijs, onderzoek, best practices en bedrijfsvoering. Op de eerste drie onderdelen scoort Hogeschool Rotterdam erg goed. Dat betekent dat duurzaamheid steeds beter een plek krijgt in het onderwijs en de onderzoeken die worden gedaan. Daarom scoort de hogeschool ook goed op het gebied van goede voorbeelden uit de praktijk.

Bewustwording

Op het gebied van bedrijfsvoering zijn de scores minder hoog. “Hierin moeten we zeker nog een aantal stappen zetten”, zegt Myrna van de Water, programma manager van Samen Duurzaam. “Verschillende initiatieven voor het verduurzamen van onze bedrijfsvoering zijn in ontwikkeling bij onder meer de dienst Faciliteiten en IT en worden onderdeel van het beleid en meegenomen in alle nieuwe aanbestedingen. We zijn bijvoorbeeld bezig met de voorbereidingen van een CO2 Footprint-meting. Daarnaast werken we aan de oprichting van een Green Office om ook de stem van de student structureel te vertegenwoordigen en inzichten van studenten mee te nemen binnen de verschillende duurzaamheidsinitiatieven van de hogeschool. Daarmee hopen we de stijgende lijn door te zetten. Voor nu is het goed om te zien dat duurzaamheid op de agenda staat en dat dit steeds meer is terug te zien in ons onderwijs en onderzoek.”

Bij duurzaamheid denkt men vaak alleen aan zonnepanelen en afvalscheiding, maar het gaat veel verder dan dat. “Hogeschool Rotterdam richt zich op de brede definitie van sustainable development goals”, zegt bestuurslid Wijnand van den Brink. “Dat betekent dus niet alleen afvalverwerking en energiebesparing, maar ook gelijke kansen en armoedebestrijding. Dit doen we door onder andere onze studenten op te leiden tot aanjagers van de maatschappelijke verandering zodat zij daadwerkelijk impact maken op een duurzame samenleving. Anderzijds verkleinen we onze CO2-footprint door duurzame keuzes te maken in ons handelen. Bijvoorbeeld door vergroening in onze gebouwen en verduurzaming van onze daken.”

Steeds duurzamer

Hogeschool Rotterdam spant zich al meerdere jaren in op het thema duurzaamheid en heeft de afgelopen tien jaar diverse initiatieven genomen. In oktober 2019 is op verzoek van het College van Bestuur een programmateam gestart. De opdracht aan het programmateam was om een gedragen en gezamenlijke visie te ontwikkelen inclusief een aanpak voor de realisatie van deze visie. Hieruit is het activatieprogramma Samen Duurzaam voortgekomen. Het uiteindelijke doel van de opdracht is om in de komende jaren gezamenlijk te werken aan de verduurzaming van Hogeschool Rotterdam.