Hogeschool Rotterdam geeft visitekaartje af tijdens Immersive Tech Week 2022

10 oktober 2022

Terwijl veel digitale toepassingen op het scherm nu nog tweedimensionaal zijn, wordt bij 3D de shift gemaakt van ‘kijken’ naar ‘beleven’. Dat is precies wat de wereld van Immersive Tech verbeeldt en waarbij informatieoverdracht een veel sterkere impact heeft, doordat je zintuigen worden geprikkeld en de toeschouwer het gevoel heeft zélf onderdeel te zijn van wat hij ziet of hoort. Dat thema staat centraal tijdens de Immersive Tech Week 2022 in de Doelen in Rotterdam en wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht door ervaringsdeskundigen, politici, ontwerpers, ondernemers en wetenschappers. Ook Hogeschool Rotterdam geeft haar visitekaartje af met een gevarieerd programma, waarbij bezoekers uitgedaagd worden in de wereld van de nieuwe digitale dimensie, 3D, te stappen.

De Immersive Tech Week 2022 is een drukbezocht event waar creativiteit, innovatie, business, onderzoek en kunst elkaar ontmoeten om de impact van immersieve technologieën op de aarde, onze cultuur en onze samenleving te onderzoeken. Rotterdam heeft de ambitie in 2025 voorop te lopen als digitale stad waar Rotterdammers vertrouwd worden gemaakt met de digitale wereld. “We staan als stad voor de uitdaging hieraan op een veilige en ethische manier invulling te geven. Hogeschool Rotterdam speelt in op deze ontwikkeling in door studenten op te leiden die zich niet alleen bewust zijn van de schaduwkanten van digitalisering, maar óók de kansen hiervan weten te benutten”, vertelt Zakia Guernina, bestuurslid van Hogeschool Rotterdam.

“Hogeschool Rotterdam leidt professionals op die bijdragen aan de leefbaarheid van onze stad, doordat zij leren hoe digitale technologieën inclusief en doelgericht ingezet kunnen worden, zonder de mens uit het oog te verliezen. Door middel van technieken als VR kunnen we onze inzichten vergroten en de stad beleven vanuit de uiteenlopende perspectieven van inwoners. Tegelijkertijd kan deze technologie ook worden ingezet om te begrijpen hoe bijvoorbeeld de zorg voor patiënten verbeterd kan worden”, legt Frederike Manders, programmamanager van Hogeschool Rotterdam, uit.

“De ontwikkelingen op het gebied van immersive tech gaan snel en hebben veel maatschappelijke impact”, zegt Benjamin de Wit, festivaldirecteur van de Immersive Tech Week. “Nieuw talent is onmisbaar. Studenten zijn de XR-professionals en -gebruikers van de toekomst. Onze samenwerking met Hogeschool Rotterdam sluit goed aan bij onze ambitie om de ontwikkeling van nieuwe technologieën te stimuleren, door onderzoekers, de industrie en creatieven bij elkaar te brengen en te stimuleren.”

Binnen verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam wordt al met deze immerse tech gewerkt. Zoals in de opleiding tot Maritiem Officier, waarbij in een VR-omgeving levensecht wordt nagebootst hoe er gecommuniceerd wordt op de brug van een schip. De Willem de Kooning Academie heeft het project ‘Diary of a shapeshifter’ ontwikkeld, waarbij de vraag centraal staat hoe je je moet aanpassen als je door je eigen schaduw wordt achtervolgd. Daarnaast zijn bij het StadsLab  edubadges - digitale certificaten voor het onderwijs - in ontwikkeling waar studenten tijdens workshops hun eerste stappen in de wereld van immersive tech kunnen zetten. Verder is Hogeschool Rotterdam van plan vanaf volgend schooljaar een minor Innovatieve Toepassingen voor VR/AR aan te bieden.

Het programma: verschillende prijzen te winnen

Tijdens Immersive Tech Week biedt Hogeschool Rotterdam een gevarieerd programma. De week wordt afgetrapt met een Design Hackathon - The Sprint - waarin er drie dagen lang wordt gewerkt aan mooie, inspirerende en eigenzinnige oplossingen van uitdagingen die betrekking op het gebied van Gezondheid, Klimaat en Duurzaamheid, Kunst en Entertainment, Productiviteit, Inclusie en Industrie. De oplossing die het meest bijdraagt aan een smart & social city wint een prijs. Daarnaast presenteren studenten verschillende projecten die meedingen naar de Student XR Award die aan het einde van de week wordt uitgereikt. Ook staat een debat op het programma over de ontwikkelingen van deze nieuwe technologieën en organiseert de Willem de Kooning Academie op vrijdag een boeiende bijeenkomst over Digital Fashion.

Iedereen die zich aanmeldt, kan deelnemen aan de hackathon en de Playground (de grote hal in de Doelen) is de hele week gratis toegankelijk om kennis te maken met bijzondere technologische toepassingen. Een aantal projecten van Hogeschool Rotterdam worden hier tentoongesteld.

Klik hier voor meer informatie en aanmelding.