Hogeschool Rotterdam en UAF brengen statushouders weer terug voor de klas

03 februari 2021

In Turkije en Syrië stonden ze als bevoegd wiskunde- of natuurkundedocent voor de klas, nu zitten ze weer in de schoolbanken: 14 deelnemers aan het leerwerktraject Statushouders voor de klas in Rotterdam. Hun droom is om binnen afzienbare tijd opnieuw les te geven aan jongeren over het vak waar ze zoveel van weten. Het mes snijdt trouwens aan twee kanten, want op Rotterdamse middelbare scholen is een tekort aan docenten in exacte vakken.

Op 2 februari was de eerste lesdag bij Hogeschool Rotterdam. Voor gevluchte docenten is de stap naar een baan van leraar niet meteen te maken, bijvoorbeeld vanwege de taalbarrière en de onbekendheid met het Nederlandse onderwijssysteem. Met dit opleidingstraject bereiden de deelnemers zich voor op een ‘doorstart’ als docent in Rotterdam.

Docenten terugbrengen naar wat hun passie is

Marleen Braat is coördinator van het traject bij de hogeschool: "Mijn collega’s en ik zijn blij dat we in navolging van andere steden als Amsterdam en Utrecht ook starten met dit mooie traject. De betrokken docenten kijken ernaar uit om deze doelgroep te begeleiden om datgene te gaan doen waar hun passie ligt: weer lesgeven in het voortgezet onderwijs.”

RTV Rijnmond was bij de eerste lesdag bij de hogeschool en interviewde deelnemers Kürsat en Ayla: "Dit is voor mij de uitgelezen kans." Lees het interview op de website van RTV Rijnmond.

Inhoud programma

Het leerwerktraject bestaat uit twee delen. In het eerste halfjaar krijgen de deelnemers intensieve taal- en vaktaallessen, oriënteren zij zich op lesgeven in Nederland en doen ze een korte snuffelstage. Daarna, vanaf september, lopen de deelnemers stage op een school. Die stage combineren ze met lessen Nederlands op weg naar C1-niveau (uitgebreide woordenschat) en het opfrissen van pedagogische en didactische vaardigheden.

Tijdens het hele traject kunnen de deelnemers rekenen op begeleiding vanuit de hogeschool en het UAF. De stageplekken worden mede geregeld door scholen van Stichting LMC Voortgezet Onderwijs die vanaf de start bij het project betrokken zijn.

Vervolgopleiding

Kandidaten die het leerwerktraject succesvol afronden en Staatsexamen NT2 niveau II halen, komen in aanmerking voor de deeltijd lerarenopleiding aan Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is het doel om na de stage op een middelbare school te blijven werken als docent.

Mardjan Seighali, directeur van het UAF: "Fantastisch dat een stad als Rotterdam met haar culturele karakter en pluriformiteit het initiatief neemt om deze wiskunde- en natuurkundedocenten via Statushouders voor de Klas verder op te leiden. De mooie combinatie van vakbekwaamheid en diversiteit versterkt bovendien de inclusiviteit in de stad."

Initiatiefnemers

Het project wordt gedragen en gefinancierd door de Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, het UAF, VSBfonds en LMC VO Rotterdam. Eerder zijn in vier andere regio’s vergelijkbare initiatieven opgestart samen het UAF.

Foto: RTV Rijnmond