Hogeschool Rotterdam Bachelor Award en Overtref Jezelf Beurs uitgereikt

02 september 2019

Timothy Singowikromo (opleiding Elektrotechniek) wint de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award, Nancy van Bergenhenegouwen (opleiding Communicatie & Multimedia Design) krijgt de Overtref Jezelf Beurs.

Timothy ontving zijn prijs, een cheque van € 3.000 uit handen van Coert Beerman, voorzitter van de Raad van Toezicht van Hogeschool Rotterdam. Studenten en medewerkers van de hogeschool hebben de afgelopen week kunnen stemmen op hun favoriete deelnemer. De Overtref Jezelf Beurs van € 5.000,-, bestemd voor een student met een bijzonder toekomstplan, werd uitgereikt door CvB-lid Wijnand van den Brink aan winnaar Nancy van Bergenhenegouwen.

Bachelor Award-winnaar: 3D-scanner voor contactloos meten van te vroeg geboren baby’s

Timothy Singowikromo wint de prijs voor zijn 3D-scanner om de groei van te vroeg geboren baby’s te monitoren. Door de scanner hoeven de baby’s tijdens metingen niet meer worden aangeraakt, want veel stress scheelt bij zowel de kinderen als bij verpleegkundigen. Ook zijn de metingen nauwkeuriger en blijft de situatie hygiënisch. De jury over Timothy: “Timothy kijkt verder dan de grenzen van zijn eigen discipline. Zijn professionele doorzettingsvermogen en creativiteit in een zeer complex project met beperkte financiële middelen voor prototyping maakten diepe indruk.”  Bekijk de video over de 3D-scanner.

2e prijs: Epilepi

De tweede prijs van € 1500,- gaat naar Team ‘Epilepi’. Het team, bestaande uit Julia van Driel, Floris de Graaff, Davin Essenius, Geordy Dekker en Fiona Suijker (allen opleiding Informatica) bedacht een armband voor mensen met epilepsie. Bij een epileptische aanval spreekt de armband instructies uit voor omstanders, zodat die op de juiste manier kunnen ingrijpen. De jury over Team Epilepi: “Het vijftal opereerde als een geoliede machine. Dat was extra bijzonder omdat de studenten uit verschillende klassen afkomstig waren en elkaar niet kenden.” Bekijk de video over Epilepi.

3e prijs: camouflagecursus

Kirsten Nijgh (opleiding Commerciële Economie – Marketing of Social Business) krijgt de derde prijs ter waarde van € 1000,-. Ze deed onderzoek naar laaggeletterdheid onder autochtone Nederlanders. Laaggeletterdheid wordt niet makkelijk besproken, het wordt vaak ontdekt wanneer er behoefte is aan andere hulp, bijvoorbeeld rond zorgverlening of financiën. Kirsten bedacht daarom een ‘camouflagecursus’, waarbij de laaggeletterdheid in tweede instantie aan bod komt. Vanwege het succes van het onderzoek mag Kirsten haar project voortzetten bij het Taalhuis in Gouda en ook de gemeente Rotterdam heeft belangstelling getoond. Bekijk de video over de camouflagecursus.

Overtref Jezelf Beurs voor app die mentale problemen bespreekbaar maakt

Nancy van Bergenhenegouwen gaat de prijs gebruiken om de app die zij voor haar afstuderen maakte door te ontwikkelen. Met de app die zij ontwierp kunnen studenten op een laagdrempelige manier communiceren als zij denken aan zelfdoding. Deze app kan studenten ondersteunen in het herkennen, maar ook bespreekbaar maken van deze moeilijke materie. Ze wil in de app ook andere mentale problematiek opnemen. De mentale gezondheid is een groeiend punt van zorg en helaas blijft nog veel daarvan onzichtbaar. Nancy maakt ook goed duidelijk welke ontwikkeling voor haarzelf belangrijk is in dit traject. Bekijk de video over de app.

fotografie: Erno Wientjens

Over de Bachelor Award en Overtref Jezelf Beurs

De Bachelor Award is bedoeld om zichtbaarheid te creëren voor het bacheloronderwijs, de kern van het bestaan van Hogeschool Rotterdam. Met deze prijs zet de hogeschool jaarlijks studenten die het afgelopen jaar een bijzondere prestatie hebben geleverd in het zonnetje. Voor de award worden vanuit de instituten voordrachten gedaan.

Een jury bestaande uit een student, docent, onderzoeker en een vertegenwoordiger van het beroepenveld nomineert drie voordrachten, studenten en medewerkers kiezen online de winnaar.

Hogeschool Rotterdam beloont met de Overtref Jezelf Beurs bijzondere toekomstplannen van afgestudeerde honoursstudenten. Met deze beurs kunnen ze een ambitieuze vervolgstap zetten of een goede start maken met hun carrière na hun opleiding.

De prijswinnaars