Hogeschool Rotterdam Awards: prijzen voor projecten met impact

31 augustus 2022

Elk jaar stemmen studenten en medewerkers op de beste projecten binnen onze hogeschool. Het leverde deze keer tien winnaars op die naast hun award ook een mooi geldbedrag ontvingen.

Student Awards Bachelor

Anwar Almofti van de opleiding Elektrotechniek won de eerste plek met z’n torso- en beensimulator. Dit apparaat simuleert bloedingen en detecteert of de juiste behandeling wordt toegepast. “Tijdens de oorlog in Syrie zag ik slachtoffers overlijden aan bloedingen. Als de hulpverleners beter waren getraind in het verzorgen daarvan, konden ze veel meer mensen redden. Ik ben heel blij dat ik de Student Award Bachelor heb gewonnen. Het prijzengeld gaat naar m’n familie, want zij verdienen alles.”

Gabi Broodman  van de opleiding Communicatie & Multimedia Design ontving de tweede prijs: “Ik  ben schaatstrainer en weet daardoor het een en ander over bewegen. Toen ik me ging inzetten voor de zorg kwam ik erachter dat patiënten met stamceltherapie te weinig bewegen. Ze frustreren zich over de kleine isolatiekamer en ook een gebrek aan voorlichting over hun situatie. Daarom ontwierp ik de Zorgpad – behandelpad-app die leukemiepatiënten in isolatie op drie manieren ondersteunt. De informatievoorziening loopt gedurende het gehele behandeltraject met de patiënt mee, ze krijgen beweegmomenten aangedragen die passen bij de gesteldheid en de patiënt wordt mentaal ondersteund door ervaringsverhalen van lotgenoten.”

Watermanagement-student Aniss Idahmanen won de derde prijs. “Mijn project is verbonden met klimaatverandering. Zelf woon ik in Rotterdam-Zuid waar veel mensen te maken hebben met grote sociale en maatschappelijke problemen. Ze staan niet stil bij de gevolgen van klimaatverandering. Met het ontwikkelen van de Straat Klimaat Kaart creeerde ik klimaatbewustzijn in de focuswijken van Rotterdam. Met m'n Straat Klimaat Kaart wekte ik ook de interesse van de gemeente Rotterdam. Het cluster Stadsontwikkeling wil de Klimaat Kaart gebruiken voor de grote vergroenings- en verkoelingsopgave in de wijken.”

Student Award Associate degree

De Student Award Associate degree werd gewonnen door twee projecten. Sophia Zobel kreeg de prijs voor het creëren van een sieradencollectie en Julia Hollebrandse, Ricardo van Meggelen en Marit Jutte ontvingen de prijs voor het ontwikkelen van een gerecycled kunststof haspel.

Arts & Crafts-studente Sophia maakte de sieradencollectie om patronen en ideeën te doorbreken over de afhankelijke, passieve vrouw. Vanuit haar onderzoek probeerde ze met haar collectie een link te leggen tussen de hedendaagse positie van de vrouw en de kijk op vrouwen vanuit de sprookjes waarmee we opgroeiden. De sieraden van Sophia symboliseren keuzevrijheid en autonomie en hebben als doel ons te herinneren aan het vermogen om ons eigen leven te veranderen.

Julia Hollebrandse, Ricardo van Meggelen en Marit Jutte volgen drie verschillende opleidingen bij Hogeschool Rotterdam. Ze bedachten samen een gerecycled kunststof haspel. Julia: “Het duurzaamheidsvraagstuk was het uitgangspunt van ons project. Waar konden we impact hebben? Dat werd de houtkap. We keken naar de bouwsector, omdat dit een erg vervuilende sector is. Vanuit dat punt bedachten we een gerecycled kunststof haspel. Hiermee kunnen we de bouwsector vergroenen. Binnen vijf jaar willen we binnen de Benelux alle houten haspels vervangen door onze gerecyclede kunststof haspels.”

Student Award Master en Overtref Jezelf Beurs

Master-studente Elvira Nouwens ontving de Student Award Master voor haar handelingsonderzoek. Ze voerde haar onderzoek uit in een hartcentrum. “Ik begeleide daar een interdisciplinair team om meer samen te werken, met als doel de zorg voor patiënten die hartchirurgie ondergaan te verbeteren. Hierdoor neemt de tevredenheid bij patiënten over de zorg toe en neemt de druk op de zorg af, omdat medewerkers taken van elkaar overnemen. Met de cheque van deze prijs wil ik graag vrijwilligerswerk kunnen doen.”

Alumnus Luke Vermeulen studeerde aan de Willem de Kooning Academie. Hij ontving de Overtref Jezelf Beurs voor z’n project over het aankaarten van racisme in de voetbalwereld. “Ik deed m’n project toen ik student was. Als we praten over inclusiviteit, zijn we ons vaak bewust van wat er ontbreekt, maar onbewust over wat er systematisch en institutioneel aanwezig is. Dat zag ik vaak in omgevingen waar mensen erdoor geïndoctrineerd zijn, waardoor we er niet meer met frisse ogen naar kijken. Zoals in de voetballerij. Als voetbalfans bewust worden van racisme en dat we moeten veranderen, ontstaan er oplossingen. Dat leidt tot mogelijkheden en eindigt hopelijk de polarisatie.”

Docent-onderzoeker van het jaar

Docent Remko van der Pluijm van Kenniscentrum Business Innovation kreeg de prijs voor Docent-onderzoeker van het jaar. Hij bedacht een manier voor de integratie van nieuwe waarden in het economisch onderwijs. “Mijn project gaat over de transitie van het economisch onderwijs. Het economisch onderwijs heeft de maatschappelijke taak om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Oorspronkelijk was het economisch onderwijs ingericht op basis van een erg nauwe definitie van waarde. Er werd vooral gekeken naar het verdienen van geld. Mijn onderzoek gaat erover hoe we het creëren van andere waarde kunnen integreren in het onderwijs. Zoals het bieden van hulp voor de sociale cohesie en het maken van een minder grote voetafdruk op de aarde.”