Hogeschool en Feyenoord stropen samen mouwen op voor Zuid

13 januari 2020

Hogeschool Rotterdam en Feyenoord werken al jaren hand in hand aan sociaal-maatschappelijke projecten op Zuid. Met de ondertekening van een nieuwe overeenkomst voor drie jaar wordt de samenwerking niet alleen verlengd, maar ook extra bekrachtigd. Op die manier kunnen de uitdagingen in de wijk – waarin Feyenoord is gehuisvest – nog beter worden aangepakt.

Ook Hogeschool InHolland, Albeda College en Zadkine College zijn deelnemers aan dit initiatief. Dankzij de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen en de voetbalclub kunnen straks ruim 500 studenten stage lopen bij Feyenoord en worden keuzevakken, minoren en opleidingen ontwikkeld die gericht zijn op vakgebieden waarin de Eredivisieclub actief is. Denk aan een beveiligingsopleiding of een opleiding tot community coach.

Het Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO) van Hogeschool Rotterdam heeft de afgelopen jaren al veelvuldig samengewerkt met de maatschappelijke afdeling van Feyenoord. Studenten worden in een leerwerkgemeenschap gekoppeld aan projecten als Street League en School Sport Plus, waarbij bewegen, sport en een gezonde levensstijl voor jongeren uit Rotterdam-Zuid centraal staan. Ook studenten van opleidingen als Vastgoed en Makelaardij en Leisure & Events Management werken mee aan projecten van Feyenoord.

Community coach

Zowel Feyenoord als de hogeschool willen namelijk het beste voor Zuid. Daarom werkt het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI) namens de hogeschool aan maatschappelijke vraagstukken in de wijk. EMI verbindt onderwijs, onderzoek en praktijk in een stevig en integraal programma op Zuid. Door bijvoorbeeld te onderzoeken wat nodig is om een community coach (iemand die met sport voor meer plezier en de sociale contacten in de wijk zorgt) op te nemen in het onderwijs.

Ook kijken EMI en Feyenoord hoe de levensstijl van de buurtbewoners gezonder kan worden. Welke opleidingen sluiten aan bij dit thema en hoe kunnen we concreet invulling geven aan een betere kwaliteit van leven? En hoe brengen we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dichter bij een baan?

Door nadrukkelijk samen te werken, komen er steeds meer antwoorden op deze vragen. Antwoorden die van Rotterdam-Zuid een fijnere plek maken om te leven. Hand in hand.

RTV Rijnmond ging op bezoek bij Anne-Claire Brussee van onze opleiding Social Work. Ze loopt stage bij Feyenoord: