Het dialoogdiner van Hogeschool Rotterdam: Hoe geven we gezamenlijk vorm aan een duurzame arbeidsmarkt

31 augustus 2022

Het regionale werkveld, maatschappelijke- en onderwijspartners kwamen samen om te praten over een duurzame arbeidsmarkt. Eén die anticipeert op maatschappelijke ontwikkelingen. Door het gesprek aan te gaan onderzoekt de hogeschool hoe ze, in coalitie met anderen, de maatschappelijke rol van het onderwijs kunnen vormgeven en innoveren.

Coronacrisis

Collegevoorzitter Ron Bormans opende de avond door zowel terug als vooruit te kijken. Hij begon met een terugblik op de coronacrisis en de gevolgen die onze studenten nog steeds ervaren. ‘’Een groot gedeelte van hun studietijd en vooral de belevenis raakten onze studenten kwijt tijdens deze periode. Blijf ze daarom steunen en blijf tegelijkertijd op je hoede. Het virus kan zomaar terugkeren.’’

Ook haalt hij de instroomprognoses aan van het aantal hbo-studenten. ‘’De cijfers tonen aan dat de instroom bij hogescholen gaat afnemen. Dat kan leiden tot een drastisch tekort aan beroepsprofessionals die de maatschappij wel nodig heeft. De toekomst kent daarmee verschillende grote uitdagingen.’’

Ron BormansRon Bormans, collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam.

Zakia Guernina, collegelid, deed het appel om met elkaar de maatschappelijke kwesties en verbinding met de krappe arbeidsmarkt te bespreken: ‘’Bedrijven trekken op dit moment aan dezelfde mensen en dat leidt tot tekorten. Zoals in de zorg waar er te weinig verpleegkundigen zijn. De oplossing ligt bij het opschalen van zorgtechnologie.’’

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onderstreepte hun steun tijdens het bezoek van minister Kuipers aan de opleiding Mens en Techniek | Gezondheidszorg Technologie van Hogeschool Rotterdam.

Een aantal studenten en docenten gaven hierna persoonlijke pitches over maatschappelijke thema’s. Lector Sander Hilberink pleitte ervoor om de zorg meer te richten op wat een persoon nodig heeft om mee te doen in de samenleving in plaats van enkel te focussen op zelfredzaamheid. Docent Ans Boersma en alumnus Dominique de Vos spraken over de kracht van leven lang leren en ondernemerschap. Hierna volgde de pitch van docent Mirjam den Boer over de maatschappelijke impact van de digitale wereld: ‘’ We moeten zorgen dat de realiteit en de virtuele wereld met elkaar in balans blijven.’’

Sami Martins Ribeiro
Sami Martins Ribeiro, medewerker van inclusiviteitsplaform INCLUDED van Hogeschool Rotterdam.

Een inclusieve maatschappij is een bloeiende maatschappij. Sami Martins Ribeiro zet zich elke dag in om studenten hiervan bewust te maken en deed dat ook op deze avond. Met het inclusiviteitsplaform INCLUDED van Hogeschool Rotterdam strijdt ze voor een diverse en inclusieve wereld. Hierna sprak docent Johan Antonissen over de energietransitie: ‘’Deze overgang mag niet betekenen dat mensen in een energiearmoede terechtkomen.’’ Ook betekeniseconomielector Kees Klomp gaf een pitch over een thema dat verbonden is met duurzaamheid. Na de pitches discussiëerden de gasten vrij met elkaar  over deze onderwerpen.

Student Awards

Zoals elk jaar krijgen een docent-onderzoeker en enkele studenten een prijs voor een bijzonder project. Collegelid Wijnand van den Brink reikte de prijzen uit voor Docent-onderzoeker van het jaar (aan Remko van der Pluijm) en de Overtref Jezelf Beurs (aan Luke Vermeulen). Later op de avond overhandigde Coert Beerman, de voorzitter van de Raad van Toezicht, de overige prijzen: de Associate degree Award (aan Sophia Zobel; en aan Julia Hollebrandse, Ricardo van Meggelen en Marit Jutte), de Master Award (aan Elvira Nouwens) en de Bachelor Awards (aan Aniss Idahmanen (1ste prijs), Gabi Broodman (2de prijs) en Aniss Idahmanen (3de prijs). Lees meer over de prijswinnaars.