‘Halvering collegegeld belangrijk signaal dat ook de overheid naast studenten staat’

18 februari 2021

Dat studenten volgend jaar slechts de helft van het collegegeld hoeven te betalen, is een mooie opsteker voor de jongeren, die door de coronacrisis in zwaar weer verkeren. Dat zegt Ron Bormans, collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam. “Het is niet perfect en ik zie overal al kritische, soms zelf cynische reacties, maar ik zie het als een loyaliteitsverklaring richting onze jeugd.”

Het demissionaire kabinet heeft 8,5 miljard euro uitgetrokken voor ‘coronacompensatie’ in het onderwijs. Een aanzienlijk deel daarvan zorgt ervoor dat studenten volgend studiejaar maar de helft van het collegegeld hoeven te betalen.

In zijn blog pleitte Bormans begin februari al voor een ‘cadeau’ voor jongeren die tijdens de coronacrisis studeren: een jaar lang studiefinanciering en geen collegegeld, op kosten van de rijksoverheid. “Geef jonge mensen een jaar van hun jeugd terug”, schreef de voorzitter van het College van Bestuur.

Welzijn
Vervolgens drong de Tweede Kamer erop aan studenten met studievertraging volgend jaar helemaal geen collegegeld te laten betalen. Uiteindelijk is Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven uitgekomen op een korting van 50 procent op het collegegeld voor alle studenten.

“Er is veel aandacht voor het welzijn van jongeren en nu is dat vertaald in maatregelen”, concludeert Bormans tevreden. “We willen geen gedeprimeerde jeugd, dat belast hen én onze toekomst en gun je jonge mensen gewoonweg niet. De halvering van het collegegeld is een gebaar en een erkenning hiervan, zonder dat het alles oplost. Hoewel studenten dit gebaar ook financieel natuurlijk goed kunnen gebruiken.”

Bormans waardeert ook het pakket over de hele breedte en de steun die (hoge)scholen en universiteiten, maar bijvoorbeeld ook jonge onderzoekers, krijgen. “Ook hier geldt dat er wel wat op aan te merken is, bijvoorbeeld het wat incidentele karakter van het pakket, maar de ministers verdienen lof dat ze dit voor elkaar gekregen hebben. Het is een gigantisch bedrag, ook in deze tijd dat de miljarden je om de oren lijken te vliegen.”