Felix van Hoften: "Met vijf docenten gaven we college aan meer dan 100 studenten tegelijk"

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

24 maart 2020

Anderhalve week geleden is het fysieke onderwijs bij Hogeschool Rotterdam opgeschort vanwege het coronavirus. Enkele dagen later gaat het onderwijs alweer door. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen docenten hoe zij het hebben aangepakt.

Felix van Hoften is coördinator van jaar 2 van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management (ORM). Met zijn team geeft hij deze onderwijsperiode het vak ‘skills’, gericht op ondernemersvaardigheden. Samen met zijn collega's Roxanne Merckx en Berry Andeweg kreeg hij binnen enkele dagen het online onderwijs op gang.

Hoe ben je gestart met online onderwijs?

“We voelden die week al aankomen dat het weleens menens zou kunnen worden met het virus en dat er maatregelen zouden komen. We waren daarom in de loop van die week al begonnen om uit te zoeken hoe Microsoft Teams werkt en hebben daar al snel wat lesmateriaal ingezet. Toen ik op donderdagavond op het Journaal hoorde dat de hogescholen en universiteiten zouden sluiten, hadden we in elk geval al wat gedaan. We streefden ernaar de dinsdag daarop alles operationeel te hebben.”

Wat moest ervoor gebeuren voordat het operationeel was?

“Ten eerste moest er een andere opzet komen voor het vak. We zouden aan de slag gaan met ondernemersvaardigheden van de studenten in een grote simulatie. Daarvoor zouden we met de hele groep bij elkaar komen, dus dat kon niet doorgaan. We hebben besloten om de studentondernemingen die er al zijn als toetsomgeving te gebruiken, iedere student van onze opleiding doet mee in een start-up die ze zelf hebben opgericht. Onze onderwijsmanager heeft alle 1.400 studenten van de opleiding toegevoegd aan teams. Zo’n 180-190 van hen volgen het vak skills, dus die hebben we uitgenodigd om aan de colleges deel te nemen. De theorie over ondernemersvaardigheden behandelen we nu in een online college en studenten maken als opdracht verschillende persoonlijkheidstests.”

Dus het is een combinatie van college en opdrachten?

“Klopt, het vak draait om de vraag ‘Wat voor soort ondernemer ben je?’ Uit de antwoorden uit tests als de MBTI, Belbin rollen en de Roos van Leary blijkt hoe studenten zichzelf zien als ondernemer. De uitkomsten bespreken we vervolgens in kleinere groepen, ook online. En uiteindelijk willen we via een één-op-één assessment beoordelen hoe de student deze typeringen waarmaakt in zijn of haar eigen onderneming. Met de theorie zijn we nu begonnen, de online colleges zijn sinds vorige week donderdagochtend te volgen."

En, hoe is het gegaan?

“Donderdagochtend was een spannend moment! We waren benieuwd hoe de studenten dit eerste grote online college zouden vinden. Met vijf docenten samen hebben we het college gegeven: twee stonden voor de klas, twee beantwoorden vragen via de bijbehorende chat-functie en één docent verzamelde via Whatsapp de wat moeilijkere vragen waar we later op moesten terugkomen. Uiteindelijk meldden zich 106 studenten aan voor het college.”

Hoe waren de reacties?

“Studenten ware positief. Ze zijn te spreken over de opzet van het vak zoals wij het hebben uitgelegd. Ze willen ook niet achter gaan lopen. Veel van hun start-ups hebben het zwaar. Ik hoor dat ze vooral blij zijn dat ze niet ook theorie hoeven te missen.”

Heb je tips voor andere docenten?

“Er komt best veel bij kijken. Goede communicatie is belangrijk. We hebben de studenten per e-mail op de hoogte gesteld van onze aanpak en een rooster opgesteld van de verschillende colleges en werkgroepen die we gaan geven. We hebben ook aangegeven dat dit het nu is, het vak wordt niet opnieuw gegeven. Studenten die er niet bij waren kunnen onze presentatie met audio-file terugluisteren. Voor ons werkte het erg prettig om het samen te doen, wellicht voor anderen ook een idee.”

Foto: Felix van Hoften bij de Global Entrepreneurshipweek in november 2019

Lees ook de andere interviews