Eva Poley leraar van het jaar Rotterdam in het voortgezet onderwijs

11 oktober 2019

Geschiedenislerares Eva Poley (42) is gekozen tot beste leraar van Rotterdam. Het geheim van deze oud-studente van Hogeschool Rotterdam? "Ik ben heel erg mezelf.’’

Poley werkt op de Zuidermavo, de school die bij velen bekend staat als Calvijn Lombardijen. Waar veel van haar collega docenten een negatief beeld hebben bij de scholen op Zuid, wil Poley juist benadrukken hoe veel meer waardering je hier als docent juist krijgt.

Deze prijs is daar wat haar betreft een mooi voorbeeld van. Een leerling en diens moeder droegen haar voor om in aanmerking te komen voor de prijs tot beste leraar van Rotterdam. ”Dat ze dit hebben gedaan, vind ik echt een eer. Juist omdat ik veel waarde hecht aan een goed contact met mijn leerlingen.’’

Grappige verhalen

Om die reden is ze ook mentor van velen. “Dan heb je nog meer contact met de leerlingen. Kinderen willen aandacht en ik geef ze die. Ik toon oprechte interesse in een kind en dat voelen ze. Ik wil die connectie met ze maken,’’ vertelt Poley.

RKvV

"Ik probeer de les leuker te maken door grappige verhalen te vertellen en leuke weetjes te noemen"

Die moeite loont, want volgens Poley doen haar leerlingen altijd goed mee tijdens de les. “Ik geef geschiedenis en dat is vaak droge stof en moeilijke taal. Ik probeer de les leuker te maken door grappige verhalen te vertellen en leuke weetjes te noemen.’’

Dat ze een erg goede docent is, bewijst ook het hoge percentage mavo leerlingen die in het examenjaar als extra vak voor geschiedenis kiezen. Maar liefst 75 procent kiest voor het vak geschiedenis. Dat is veel hoger dan het gemiddelde. ”Ja daar ben ik best wel trots op.’’

Je leert het pas echt als je voor de klas staat

De bevlogen en liefdevolle docent leerde op haar beurt het vak op Hogeschool Rotterdam waar ze de lerarenopleiding geschiedenis voltooide. “Let goed op tijdens je studiejaren, want deze kennis bieden je een goede basis als je eenmaal voor de klas gaat staan,’’ benadrukt de topdocent.

Al is ze ook van mening dat je het vak pas écht leert als je daadwerkelijk voor de klas staat. Poley’s advies: zoek een goede stageplek. Zelf neemt deze topdocent geregeld pupillen onder haar vleugels. Wie weet ben jij binnenkort een van de geluksvogels, want van wie kun je het vak nu beter leren dan van een docent die tot de beste van Rotterdam behoort.

Naast Eva Poley, in de categorie voortgezet onderwijs, werd een andere alumna van de hogeschool eveneens winnaar. Anne Grootenboer haalde deze prijs binnen voor de categorie mbo.