Erasmus MC en Hogeschool Rotterdam blazen samenwerking nieuw leven in

25 mei 2023

Om bij te kunnen dragen aan een sterke en innovatieve zorgsector in Rotterdam, hebben het Erasmus Medisch Centrum en Hogeschool Rotterdam hun samenwerkingsverband nieuw leven in geblazen. Donderdag werd de geactualiseerde raamovereenkomst getekend.

Er wordt al járen samengewerkt tussen het Erasmus MC en Hogeschool Rotterdam, maar beide partijen vinden het de hoogste tijd om op een nog constructievere manier om te springen met vragen vanuit de maatschappij. Zo spelen de krapte op de arbeidsmarkt, circulaire economie, zorgtechnologie en innovatie de komende jaren een belangrijke rol.

“We kijken samen met een zekere alertheid naar de veranderende arbeidsmarkt en gaan dat ook echt met elkaar aanpakken”, sprak Joke Boonstra, vicevoorzitter Raad van Bestuur Erasmus MC bij de ondertekening. Voorzitter Ron Bormans van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam: “Daarvoor is het essentieel om onze werelden met elkaar te verbinden en het samen anders te gaan doen.”

(Artikel gaat verder onder de foto)

Joke Boonstra en Ron Bormans ondertekenen de nieuwe raamovereenkomst tussen het Erasmus MC en Hogeschool Rotterdam. Foto: Erno Wientjes

Volgens Maike van Offeren, hoofddocent Mens en Techniek | Gezondheidszorg Technologie (MTG), kunnen studenten daarin een grote rol spelen. “En niet alleen vanuit ons Instituut voor Gezondheidszorg, maar ook vanuit bijvoorbeeld het Instituut voor Engineering en Applied Science, de thuisbasis van MTG. Studenten van de opleiding Chemie onderzoeken bijvoorbeeld welke stoffen in het afval van operatiekamers zit en op welke manier die hergebruikt kunnen worden. Zo kan het zorgpersoneel zich blijven richtten op hun zorgtaak, terwijl de studenten heel veel leren van zo’n duurzaamheidsvraagstuk waarmee ze aan de slag gaan.”

Op een vergelijkbare manier heeft een student ervoor gezorgd dat meetapparatuur niet weggegooid hoeft te worden, maar door het bedrijfsleven volledig gereinigd wordt en vervolgens weer gecertificeerd en al gebruikt kan worden in het ziekenhuis.

Maike: “Dat kan een flinke kostenbesparing opleveren. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Met de nieuwe raamovereenkomst hopen we meer van dit soort projecten van de grond te krijgen, op een structurele en langdurige manier. Ik vind het ook heel prettig dat ik tijdens mijn minor High Tech Cardic Care een keer per week gebruik mag maken van een ruimte in het Erasmus MC. Dan zitten de studenten niet in de schoolbanken, maar midden in het werkveld.”

Tijdens de bijeenkomst van donderdag werden niet alleen handtekeningen gezet onder de nieuwe raamovereenkomst. Er werd ook gelijk boter bij de vis gedaan. In verschillende groepen met experts (onder wie Diederik Gommers) op bijvoorbeeld het gebied van zorgtechnologie of circulaire economie werd besproken wat er al voor samenwerkingen zijn tussen de hogeschool en het Erasmus MC en wat er op die gebieden nog meer kan en moet gebeuren.

(Artikel gaat verder verder onder de foto)

Diederik Gommers doet zijn verhaal tijdens de bijeenkomst in het Erasmus MC. Foto: Erno Wientjes

“Het ziekenhuis wil graag stagiairs en afgestudeerden, maar wij als opleider hebben uiteraard ook wensen. En dat begrijpen ze bij het Erasmus MC maar al te goed”, zegt Maike. “Ze denken graag mee over hoe onze studenten bijvoorbeeld hun leerdoelen kunnen halen. Het komt van twee kanten en dat is essentieel voor een goede samenwerking.”

Jeroen Oversier (Directeur Instituut voor Gezondheidszorg), Joke Boonstra, Ron Bormans, Johanneke Mulder (Erasmus MC) en Diederik Gommers. Foto: Erno Wientjes