Elisabeth studeert én zorgt voor haar dementerende vader

Dag van de Mantelzorg

10 november 2022

Het leven van Elisabeth Hassink (22) veranderde een paar maanden geleden drastisch. Bij haar vader werd een vorm van dementie geconstateerd, waardoor ze naast haar studie Creative Marketing & Sales voor haar vader moest gaan zorgen. “Gelukkig krijg ik steun vanuit de hogeschool.”

Hij vergat de laatste tijd wel vaker dingen, maar op een gegeven merkte Elisabeth dat haar vader wel héél vergeetachtig werd. “Soms zegt hij iets en weet hij een minuut later niet meer dat hij het heeft gezegd”, aldus de tweedejaars student over haar 74-jarige vader.

Elisabeth woont nog thuis bij haar ouders. “Ik word er dus dagelijks mee geconfronteerd. In het begin gebruikte ik mijn studie als uitvlucht. Ik ging naar school en als ik weer thuis was, studeerde ik. Even wat eten en weer verder aan school werken. Maar op een gegeven moment was mijn energieniveau zo laag, dat het niet meer vol te houden was.”

Gevolgen voor sociaal leven

De situatie van haar vader heeft uiteraard ook invloed op haar sociale leven. Afspraken met vrienden verlopen soms anders, omdat er situaties ontstaan waarbij Elisabeth haar vader moet helpen of aan haar vader moet denken. “Hij deed altijd de belastingaangifte, maar dat doen mijn moeder en ik nu. En laatst hadden we een slang nodig voor ons nieuwe fornuis. Dan kan mijn vader niet in zijn eentje naar de Gamma, omdat hij in de winkel allang is vergeten waarvoor hij daar is. Dus ging ik maar met hem mee in plaats van naar vrienden.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Het verdelen van haar energie gaat Elisabeth steeds beter af. Ook omdat ze een aangepaste route krijgt om haar diploma te halen. “Daarbij hebben mijn decaan en de afdeling Studentenwelzijn mij geholpen. Mijn rooster wordt bijvoorbeeld aangepast. Daardoor doe ik weliswaar langer over mijn opleiding, maar ik ben allang blij dat ik mijn diploma kan halen én voor mijn vader kan zorgen. Via mijn decaan en Studentenwelzijn word ik in contact gebracht met een andere student, die ook mantelzorger is. Dat is heel fijn, want dan hoef ik me niet eenzaam te voelen.”

Medeleven

Ook haar studiegenoten zijn een steun voor haar. Veel van hen waren in shock toen ze hoorde dat Elisabeth een vader van 74 heeft bij wie dementie is ontdekt. “Ze weten niet hoe het is om als 22-jarige al mantelzorger te zijn, maar ze hebben wel veel begrip en medeleven. Ze begrijpen waar het vandaan komt als ik emotioneel ben of als ik even niet kan meewerken aan een project.”

Elisabeth had geen idee dat 10 november de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg is. “Dat hoorde ik nu voor het eerst, haha. Maar ik vind het mooi dat er op die manier aandacht aan wordt besteed. Voor mensen die er niet mee te maken hebben klinkt het onbelangrijk, maar voor ons mantelzorgers is het heel belangrijk. Het heeft een enorme impact op ons leven.”

Contact

Ze kan zich goed voorstellen dat er meer studenten zijn die in dezelfde situatie zitten. “Er is niets zo vervelend als je daardoor eenzaam voelen. Dus als er studenten zijn die met mij in contact willen komen, graag! Ze kunnen me bereiken via mijn studentennummer: 1005773. Neem vooral ook contact op met je decaan en afdeling Studentenwelzijn. Dat heeft mij ook erg geholpen.”

De afdeling Studentenwelzijn helpt jou om je studie goed en gezond door te komen. Je kan terecht bij onze decanen, studentenwelzijnsadviseurs (voorheen Student aan Zet) en peercoaches. Je kunt bij ons terecht wanneer je ergens tegen aanloopt. Of het nu om iets persoonlijks gaat of iets met je studie. Bij wie? Bekijk het filmpje. Check voor meer informatie Hulp bij Studie.