Eindejaarsgroet

College van Bestuur wenst iedereen fijne feestdagen en een gelukkig en bovenal gezond nieuwjaar!

11 december 2020

2020, wat was het een bizar jaar. Een jaar waarin onze veerkracht maximaal werd uitgedaagd. Vanaf het moment dat wij geconfronteerd werden met de landelijke coronamaatregelen, hebben we alles op alles gezet om het onderwijs online aan te bieden.

Binnen twee weken stond er een aanpak. Ja, natuurlijk was dat wennen. En spannend. Maar flexibiliteit bleek het toverwoord. Dat gold ook voor de periode daarna, waarin we het fysieke onderwijs weer deels konden opstarten. Samen de schouders eronder, hup. Dat gold niet alleen voor onze studenten en medewerkers, maar ook voor onze samenwerking.

We zagen mooie initiatieven ontstaan om mensen te helpen in deze bijzondere tijd. Wat te denken van studenten Technische Informatica die maar liefst 1600 laptops voor kinderen uit kansarme gezinnen installeerden, zodat ook zij online onderwijs konden krijgen. Een samenwerking met Stichting BOOR en IT Campus Rotterdam. Of de ´Rotterdamse Zaak´ een samenwerkingsverband tussen Stichting Ondernemersklankbord, de gemeente en Hogeschool Rotterdam. Al sinds 2011 helpt ‘De Rotterdamse Zaak’ ondernemers die moeite hebben het hoofd boven water te houden. Door de coronacrisis is die vraag alleen maar toegenomen en doen onze studenten er een schepje bovenop.

Verder was het mooi om te zien dat juist in deze tijd het aantal aanmeldingen voor de opleiding Verpleegkunde enorm is gestegen: met 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Met bijna 800 studenten is onze opleiding Verpleegkunde de grootste aanbieder in de Randstad.

2020 was voor Hogeschool Rotterdam dus veel meer dan een jaar om snel te vergeten. Mede dankzij onze samenwerking. Dank daarvoor. We kijken uit naar onze verdere samenwerking in 2021.

Fijne feestdagen en een gelukkig en bovenal gezond nieuwjaar!

Ron Bormans
Zakia Guernina