Eerste symbolische palen geslagen voor duurzame nieuwbouw KZ

07 oktober 2021

Oude boxershorts, spijkerbroeken en stukken plastic. Het zijn slechts drie voorbeelden van restafval dat wordt hergebruikt om de nieuwbouw van locatie Kralingse Zoom vorm te geven. Woensdag werden de eerste (symbolische) palen de grond ingeslagen voor het duurzame gebouw dat in 2023 klaar is voor toekomstbestendig onderwijs.

Bij het binnenlopen van de voormalige ingang vallen ze direct op: drie enorme houten hamers waarmee een flinke mokerslag kan worden uitgedeeld. Er zitten feestelijke rode strikken opgeplakt en ze leunen tegen drie houten palen. Ze zijn in afwachting van drie vrijwilligers die ze de grond in slaan, als startsein voor de nieuwbouw van locatie Kralingse Zoom.

“We schrijven vandaag geschiedenis”, aldus Fred Feuerstake, algemeen directeur van Hogeschool Rotterdam Business School. In september 2023 hoopt hij zijn studenten, docenten en medewerkers te verwelkomen in het nieuwe gebouw, waar duurzaamheid centraal staat. Zo wordt 95 procent van het sloopmateriaal van het oude gebouw hergebruikt voor de bouw van het fraaie staaltje architectuur.

Trots

Verder is het gebouw straks volledig klimaatneutraal en is er gebruikgemaakt van restmaterialen om de locatie in te richten. “Denk aan onderbroeken, spijkerbroeken en plastic”, zegt Wijnand van den Brink, die als lid van het College van Bestuur huisvesting in zijn portefeuille heeft. “Toen we begonnen met de plannen voor de nieuwbouw vond iedereen het vanzelfsprekend dat we zouden nadenken over het hergebruik van materialen. Dat geldt ook voor studenten, die nauw zijn betrokken bij het ontwerp. We kunnen er trots op zijn dat dat heel goed is gelukt.”

Niet alleen de sloop en de bouw vinden op een duurzame manier plaats, benadrukt hij. Ook het onderwijs is hierop gestoeld. “Dit gebouw is op het lijf geschreven van de toekomst van het economisch domein. Daarin draait het straks niet meer om financieel gewin, maar om onder meer de betekeniseconomie en circulariteit. Het welzijn van mensen, milieu en de complete maatschappelijke omgeving staan centraal. Daar past het nieuwe gebouw perfect bij.”

Voorbeeld voor Rotterdam

De woorden van het bestuurslid klinken als muziek in de oren van Arno Bonte, wethouder Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie van de gemeente Rotterdam. “Dit is een voorbeeld voor de rest van de stad. Het gebouw is straks klaar voor de economie van de toekomst. Ik hoop dat de studenten die in het gebouw studeren de circulaire en duurzame facetten goed in zich opnemen en in hun visie meenemen. Als stad hebben we die studenten nodig om Rotterdam klimaatneutraal te maken en te houden.”

Na de korte toespraken van Wijnand van den Brink en Arno Bonte was het toch echt tijd om de hamers ter hand te nemen en de eerste drie symbolische palen de grond in te slaan. Samen met Peter Kamermans van aannemer Heerkes van Bavel verzamelden het bestuurslid en de wethouder al hun kracht om de nieuwbouw symbolisch van start te laten gaan.

Wethouder Arno Bonte, directeur Peter Kamermans en bestuurslid Wijnand van den Brink staan klaar om een mokerslag uit te delen.

De palen gingen overigens niet meer dan een paar centimeter de grond in. Dat zal later deze week, als de echte heipalen worden aangevoerd, wel anders zijn.

Groen Licht

Met 40.000 studenten en 4.000 medewerkers hebben we als Hogeschool Rotterdam een grote impact op de stad, ook op het gebied van duurzaamheid. Daarom gaan we door met een nieuwe traditie die vorig jaar is ingezet: ‘Groen Licht’, hét (nu nog online) festival voor en door studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam.

Op donderdag 14 oktober, 15.30-17.30 uur, staat alles in het teken van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Zo zijn er flitsende TedTalks van twee jonge keynote sprekers: Hajar Yagkoubi en Jouri Schoemaker. Hajar heeft veel ervaring op het gebied van duurzame ontwikkeling. Jouri is duurzaam ondernemer en een van de oprichters van Pieter Pot. Verder pitchen studenten hun ideeën voor een groenere wereld én schuift keynote Hajar Yagkoubi aan in een panel onder leiding van dagvoorzitter Geert Maarse, om met collega’s van Hogeschool Rotterdam van gedachten te wisselen over duurzaamheid binnen onderwijs en bedrijfsvoering.

Kijk op de pagina van Groen Licht voor meer informatie en om je in te schrijven.