Eerste rookvrije zone in Rotterdam officieel geopend

02 september 2019

“Het is zó vies om naast iemand te staan die rookt, terwijl je zelf niet rookt.” Zoï van Veelen zit aan de rand van de vijver bij locatie Museumpark, waar ze vandaag aan haar opleiding Social Work begint. De 20-jarige studente uit Middelharnis kijkt van een afstandje naar de opening van de rookvrije zone. “Ik ben erg blij met dit initiatief. Zo heb ik minder last van rokers als ik bij school arriveer.”

Dat was voor Wijnand van den Brink exact de aanleiding om met een plan voor een rookvrije zone te beginnen. Anderhalf jaar geleden zorgde het lid van het college van bestuur ervoor dat er op de terreinen van de hogeschool niet meer gerookt mocht worden. Maar dat was niet voldoende. “Het was niet handig dat onze studenten en medewerkers vervolgens op de stoep van Erasmus MC en het Erasmiaans Gymnasium gingen staan roken. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een plan gemaakt om het hele gebied rookvrij te krijgen.”

Rotterdam volledig rookvrij

Dit tot grote tevredenheid van Sven de Langen, de Rotterdamse wethouder van Volksgezondheid. Hij omarmde het initiatief dan ook gretig. “Als we niks doen, is de volgende generatie ook niet rookvrij. Daarom is het belangrijk dat we in dit gebied, met kinderen, patiënten en studenten, een rookvrije zone hebben. En dat is slechts een begin, want over een jaar of 30 á 40 is Rotterdam volledig rookvrij. Daarvan ben ik overtuigd.”

Zoï kijkt bedenkelijk als ze van die ambitie hoort. “Er zijn heel veel mensen verslaafd en kunnen echt niet stoppen, dus een stad helemáál rookvrij krijgen lijkt me lastig. Maar jongeren zijn natuurlijk wel beïnvloedbaar, dus het is in ieder geval mooi dat dit gebied is gekozen om een rookvrije zone te openen.”

Meerokers

Ook Myrthe van Pelt is blij met de zone die te herkennen is aan een blauwe belijning. Ze werkt op de juridische afdeling van het Erasmus MC én ze is er patiënt. “Ik rook zelf niet, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige patiënten af en toe behoefte hebben aan een sigaretje vanwege de spanning rond hun behandeling. Al heb ik natuurlijk ook het liefst dat niemand meer rookt, ook onze patiënten niet. Simpelweg omdat het slecht voor je is én voor de meerokers. Daarom is deze rookvrije zone een heel goed initiatief.”

De 13-jarige Oumaima Jahiaoui sprong bijna een gat in de lucht toen ze hoorde dat er in het gebied rond haar school, het Erasmiaans Gymnasium, een rookvrije zone geopend zou worden. “Ik ben er zo ontzettend blij mee, want ik had vaak last van mensen die hier in de buurt aan het roken waren. Soms was het zo erg dat ik moest omlopen. Hopelijk komt daar vanaf nu verandering in.”

De grote vraag is wel hoe handhaving zal plaatsvinden. Wijnand van den Brink: “Mensen zullen elkaar aanspreken, al is uit onderzoek gebleken dat daar wel enige terughoudendheid in is. Maar als het op een positieve manier gebeurt, heeft het vaak het gewenste effect. Op die manier kunnen we met z’n allen richting een toekomst met een rookvrije generatie.”