Menu English

Een complete geschiedenis door nascholing over het koloniaal verleden

23 maart 2023

Ken jij One-Tete Lohkay, Tula, Anton de Kom, Jolicoeur of Boni en Baron? Waarschijnlijk niet en dat is vreemd, want ze spelen allemaal een grote rol in de Nederlandse geschiedenis. In dat kader organiseert Hogeschool Rotterdam in samenwerking met de gemeente Rotterdam drie workshops voor leraren van het primair-, voortgezet- en het middelbaar beroepsonderwijs over ons koloniale verleden.

‘’De roep om meer onderwijs over dit onderwerp werd steeds groter’’, zegt onderwijsmanager Mens en Maatschappij Jiwan Does. ‘’Vanuit de politiek en de maatschappij. Daarom ben ik erg blij met onze lerarenopleiders Geschiedenis Mark Aarts en Ishany Gaffar, omdat zij zich in ons team al jaren inzetten voor ruimte in het curriculum over de kennis en het bewustzijn van het koloniale- en slavernijverleden. Met Mark en Ishany gaan de deelnemers van de interactieve workshops aan de slag met twee zeer betrokken, deskundige en creatieve nascholingsbegeleiders.’’

De workshops

De workshops zijn ontwikkeld voor docenten op het primair onderwijs en voor docenten op het voortgezet onderwijs en het mbo. De stichting Fawaka Wereldburgerschap hielp mee met het inrichten van de cyclus voor het primair onderwijs. ‘’De workshops worden heel interactief’’, zegt initiatiefnemer en geschiedenisdocent aan de pabo, Hans de Vries. ‘’Naast het leren van deze geschiedenis vragen we ook hoe de deelnemers er zelf instaan. Want hoe je kijkt naar ons koloniale verleden en de doorwerking daarvan, heeft invloed op wat je je klas meegeeft. Daarnaast geven we ze allemaal didactische werkvormen mee die vragen beantwoorden als: hoe zet je kinderen aan een opdracht die ertoe doet? Welke kennis heb je zelf nodig om die opdracht goed uit te voeren? Hoe zet je leerlingen aan het denken? En welke tools zet je in?’’

Van toen tot nu

Tijdens de workshops kijk je niet alleen naar wat er toen was, maar ook hoe dat verleden nog nadreunt in onze huidige maatschappij. ‘’Een mooi voorbeeld van het slavernijverleden van Rotterdam zijn de bustes en standbeelden in de Veerhaven’’, zegt Hans. ‘’Deze voormannen van de grote Rotterdamse rederijen haalden veel geld op voor onze stad, maar in hoe verre ging dat over het hoofd van tot slaaf gemaakte mensen? Of als we kijken naar onze eigen studentpopulatie. Met onze enorme diversiteit kan je je als leraar afvragen welke impact dit heeft op overtuigingen, relaties, dynamieken en het leerklimaat binnen de klas. Je kunt dus niet om deze geschiedenis heen.’’

Om de geschiedenis zo compleet en meerstemmig mogelijk te vertellen krijgen alle studenten aan de lerarenopleiding Geschiedenis bij Hogeschool Rotterdam het vak 'Koloniale Verledens'. Daarin leren ze kritisch kijken naar het gehalte van multiperspectiviteit in historische vertellingen en lesmateriaal. ‘’Als kind leerde ik op school over de Tweede Wereldoorlog en de Gouden Eeuw’’, zegt Jiwan. ‘’Thuis leerde ik over Fort Boekoe en de Marrons. Het bijeenbrengen van die twee werelden draagt positief bij aan je identiteitsvorming en daarom ben ik er erg dankbaar dat steeds meer leerlingen de minder vaak vertelde verhalen aangeboden krijgen. Vooral in een stad als Rotterdam waar de hele wereld samenkomt en je die geschiedenis ook voelt en ziet. We hopen met de workshops dat velen van ons niet langer een object zijn in de geschiedenis, maar actieve participanten worden.”

Aanmelden

Ben je docent op het PO, VO of mbo en wil je meer weten over ons koloniale verleden en hoe je dat doorgeeft aan je eigen leerlingen? Meld je dan voor 1 april a.s. aan voor de workshops via deze link.