Duurzame sloop Kralingse Zoom afgerond

15 oktober 2020

De duurzame sloop van Bouwdeel C van locatie Kralingse Zoom heeft maar liefst 63.000 kilo aan materiaal opgeleverd dat we kunnen hergebruiken.

Het is vandaag de dag eigenlijk niet meer voor te stellen dat vroeger – nog niet eens zo heel lang geleden – tijdens sloopwerkzaamheden al het puin werd afgevoerd en weggegooid. Tegenwoordig weten we beter en worden veel materialen gebruikt voor andere doeleinden.

Een goed voorbeeld daarvan is de circulaire sloop van Bouwdeel C op onze locatie Kralingse Zoom. Tussen 20 april en begin oktober (exact volgens planning) werd maar liefst 63.000 kilo materiaal uit het gebouw gehaald om opnieuw te gebruiken. Akoestische platen krijgen een nieuwe bestemming als geluidswanden in BlueCity, oud meubilair wordt omgetoverd tot kunstwerken en van de dakbedekking wordt een nieuw wegdek gemaakt.

Mijlpaal

Op die manier is het streven van 95 procent aan hergebruik en hoogwaardige recycling van de vrijkomende materialen gehaald. Een mooie mijlpaal voor Hogeschool Rotterdam, die duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan.

In onderstaande video vertelt Bram Kroon, adviseur circulair bouwen en slopen, meer over de afgeronde sloopwerkzaamheden.