Drijvend Paviljoen naar RDM Campus

Hogeschool huurt beeldbepalend gebouw

13 april 2022

Het Drijvend Paviljoen, ooit een vertrouwd beeld in de Rotterdamse Rijnhaven, verhuist in september naar RDM Campus. Het iconische gebouw krijgt een bestemming voor onderwijs en evenementen voor de hogeschool.

Eén plus één is drie bij deze overeenkomst tussen de hogeschool en de gemeente, want met de huur van het Drijvend Paviljoen blijft een bijzonder gebouw behouden voor de stad en voegt de hogeschool een multifunctionele ruimte toe aan haar vastgoedportefeuille. Collegelid Wijnand van den Brink tekende op 12 april de overeenkomst om het paviljoen de komende tien jaar te gaan huren van de gemeente.

Van den Brink: ‘Het Drijvend Paviljoen wordt wereldwijd gezien als voorbeeld van hoe kan worden omgegaan met aanpassing aan de stijgende zeespiegel en bouwen op het water. Gebouwen als dit dragen bij aan het realiseren van een veerkrachtige stad. We zijn dan ook erg verheugd dat we vandaag de overeenkomst met de gemeente hebben kunnen bekrachtigen.’

RDM Campus uitgebreid, multifunctionele mogelijkheden zeer welkom

Het Paviljoen bevindt zich momenteel tijdelijk aan de Schiehaven, omdat het niet in de Rijnhaven kon blijven. Deze wordt gedempt om nieuwbouw mogelijk te maken. Eerst was er geen bestemming voorzien voor het Paviljoen, maar omdat de hogeschool het nu gaat huren blijft het iconische, klimaatadaptieve gebouw behouden voor Rotterdam. Daarnaast sluit het voor de hogeschool aan bij de ambitie om de campus op RDM verder uit te breiden. In september verhuist het Paviljoen naar RDM Campus, waar het zal worden ingericht naar de behoeften van de hogeschool.

Met de aanstaande komst van het Drijvend Paviljoen verbreedt Hogeschool Rotterdam de mogelijkheden en faciliteiten voor onder meer onderwijs, evenementen, bijeenkomsten, seminars, openbare lessen, congressen et cetera. Het beschikken over een dergelijke ruimte levert grote voordelen op voor de hogeschool. Bovendien ontstaat daardoor in de bestaande ruimten op RDM Campus weer meer plek voor studiefaciliteiten, onderwijs en leerplekken.

foto: Mick de Witte