Doe mee met de duurzame beweging van Hogeschool Rotterdam

Green Office GO HR van start

02 februari 2023

“Als je een verandering wil, kun je zelf de eerste stap zetten!” Met deze woorden nodigt GO HR-vertegenwoordiger Lysanne Buijs alle aanwezige studenten die tijdens het evenement Circular Harvest naar haar komen luisteren uit om aan te sluiten. GO HR, de green office van Hogeschool Rotterdam, wat kun je daar eigenlijk? En waar vind je GO HR?

“Het is een nieuwe beweging voor studenten en medewerkers die ook vinden dat het tijd is voor een meer duurzame toekomst en die daar zelf een bijdrage aan kunnen leveren”, vertelt Myrna van de Water. Als programmamanager van Samen Duurzaam is zij één van de initiatiefnemers voor GO HR.

Wat is een green office en wat kun je er doen?

“Green Offices zijn een internationaal gebeuren, al heel veel hogescholen en universiteiten hebben er één. Het gaat dus niet om een kantoor, maar een beweging waarin we zoveel mogelijk mensen willen meekrijgen. Bij GO HR worden je ideeën gehoord en als beweging krijgen we een stem en een plek aan tafel daar waar beslissingen genomen worden over duurzaamheid. Eén van de doelen van de beweging is dat we een klankbordgroep zijn voor duurzaamheid. Dan gaat het om ideeën op de langere termijn, maar ook op de korte termijn kunnen we van alles doen.

Bijvoorbeeld zelf toffe evenementen of acties organiseren, zoals een kledingswap, een repair café of noem maar op. Mooi toch om dat vanuit deze nieuwe community van mensen die een verandering willen zelf aan de slag te gaan? Verder bieden we trainingen en workshops aan, bijvoorbeeld over de sustainable development goals, maar als er vraag is naar een workshop over een bepaald thema kunnen we dat helpen organiseren. Vooral ook is GO HR bedoeld om met elkaar uit te wisselen: “Wat doen jullie bij de opleiding eigenlijk aan duurzaamheid? Oh dat is een leuk idee, misschien kunnen wij er ook wat mee”. Dat hopen we dat gaat ontstaan. Want er gebeurt namelijk al heel veel binnen de hogeschool als het gaat om duurzaamheid, alleen weten we het vaak niet van elkaar.”

De huisstijl van GO HR (bericht gaat verder onder foto)

Meer duurzaamheid, een leefbare toekomst

Dan is het tijd voor de officiële lancering. CvB-lid Wijnand van den Brink en Lysanne Buijs toasten met een glas champagne op de start van GO HR. Lysanne: “Toen ik hoorde over het starten van een green office hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik wil graag meer duurzaamheid en het lijkt me geweldig om dit samen met anderen op te pakken. Als je verandering wil, kun je altijd zelf de eerste stap zetten.”

Wijnand van den Brink juicht de start van de nieuwe beweging toe: “Op de hogeschool plaatsen we duurzaamheid in een breed perspectief, het gaat om een leefbare wereld in de toekomst – daarom hebben we als kader ook de sustainable development goals omarmd - en daarvoor hebben we iedereen nodig. Vooral ook alle studenten want we kunnen allemaal helpen om een duurzamere hogeschool te worden.”

Tour en contact

GO HR gaat de komende weken ‘on tour’ door de hogeschool. Donderdag 2 februari staan we op Academieplein en donderdag 9 februari op Kralingse Zoom, de rest van de data volgt en vind je op onze webpagina’s hr.nl/gohr. Of volg ons op Instagram: @greenoffice.gohr. Heb je vragen? Neem dan contact op met Lysanne Buijs en stuur een mailtje aan go@hr.nl.

Lysanne Buijs, tweedejaars International Business, opent GO HR met Wijnand van den Brink en Arjen van Klink